Populaarsemad uusaastalubadused

0
4344

Uusaastalubadused on Eestis saanud nn “uueks trendiks”, kus viimasel ajal on paljud inimesed hakanud endale andma nö uusaastalubadusi, aga kui paljud neist selle ka terve aasta jooksul ellu suudavad viia?

Kas sina oled andnud uusaastalubadusi, millised need on olnud ja kaua oled suutnud vastu pidada? Pean tunnistama, et ise ma neid teinud ei ole, aga õhtu on veel noor. Kunagi ei saa välistada, et ma seda ei tee.

Uusaastalubadused Foto: One Charming Party
Uusaastalubadused
Foto: One Charming Party

Vaadates erinevaid aastaid ja kuulates sõpru, siis võib järjestada sellised populaarsemad uusaastalubadused, mida inimesed endale vana-aastaõhtul andnud on, et nad kindlasti ette võtavad ja selle ka uue aasta jooksul läbi teevad. Paraku võin öelda, et selliste lubaduste andmine on kergekäeline, aga nende täitmine kordades raskem.

Kui otsustad anda endale uusaastalubaduse(d), siis pea meeles üht, et kui sa ei plaani, siis plaanid sa ebaõnnestuda! Allpool annan nõuandeid, kuidas saaksid oma plaanid ka terve aasta jooksul ellu viia, et need ei tunduks mõne aja möödudes võimatud, vaid teostatavad.

Populaarsemad uusaastalubadused

Foto: 123 RF
Foto: 123 RF

Loobuda suitsetamisest – igaveseks

Me teame, et suitsetamisest loobumine ei ole just väga kergete asjade killast. Selleks, et suitsetamisest loobuda, tuleb olla pühendunud ning vaadata suitsetamist teise nurga alt ning seada endale reaalne eesmärk ja sa SUUDAD sellest halvast harjumusest loobuda. Sinu janu sigarettide järgi annab mõne aja jooksul järgi, aga sa pead olema tugev, sest sa pead üle saama sellest kihust, mis sind suitsetama ajab. Kui oled selle seljatanud, oledki vaba.  Mõtle või oma partnerile, (kui tema ei suitseta) mis tunne on temal sind suudelda? Usu, see on sama tunne kui lakkuda tuhatoosi.

Esialgu alustavad inimesed suitsetamist seetõttu, et neid ümbitsevad sõbrad muudkui suitsetavad ja arvatakse, et see on lahe ja suitsetamisel on nö sotsiaalne külg. Mõne aja möödudes osad inimesed, kes hakkavad mõtlema, kuidas suitsetamine  nende oma elu ja lähedasi mõjutab, saavad aru, et suitsetamine ei ole mitte sotsiaalne tegevus ning lõpetavad.

Lisaks on suitsetamine nähtamatu mürk – üks mahv ei tee reeglina midagi, aga 10 000 mahvi hakkab juba tervist kahjustama ning võib suitsetajale ja tema lähedas(t)ele väga kurvalt lõppeda.

Suitsetamisest loobumine

Suitsetamisest aitavad loobuda mitmed erinevad abivahendid, sa pead endale lihtsalt leidma selle õige, mis vastab sinu vajadustele. Proovi alustuseks looduslikke vahendeid nagu Cayenne pipar, ingver, žen-žen, naistepuna, lobeelia. Ma ei ütlegi, et sa  peaksid neid otsast närima hakkama – tee näiteks teed või kasuta toitudes, mahlades, muhedikes – see kõik aitab, lihtsalt ole loov ja leia endale sobiv meetod.

Hari ennast, miks on suitsetamisest loobumine parim lahendus ning pea meeles, et enne kui oled suitsust vaba, januneb su keha mõnda aega sigarettide järgi. Katsu see 2-3 nädalat vastu pidada ja oledki võitnud.

2000 aasta aprillis  UC Berkley Wellnessis avaldatud suitsetamisvastases artiklis öeldi sedasi: “Iga sigarett, mida sa suitsetad, lühendab sinu elu 11 minuti võrra. Iga sigaretipakk näitab seda, et oled oma elust kaotanud poolteist päeva. Kui sa suitsetad iga päev aasta läbi paki päevas, siis kaotad sa selle aastaga peaaegu kaks kuud oma elust.”

1998 aastal avaldatud Janet Birghami raamatus “Dying to quit” ütleb ta: “… tavaline suitsetaja kaotab oma elust keskmiselt 25 aastat”.

Seega, mida sina annaksid selle eest, et olla pikemalt koos oma pere ja lähedastega? (pigem terve organismi kui suitsetaja organismiga).

Foto: Surfingsports
Foto: Surfingsports

Hakata trenni tegema

Igal aastal kujutavad paljud inimesed endale ette, et hakkavad uuel aastal end vormi ajama ja lähevad trenni, aga unustavad ära ühe olulise asja – nimelt kuidas seda kõike ellu viia. Siit ka küsimus: kui palju pead sa midagi tegema, et sellest saaks harjumus? Vastus: 15-20 korda. Seda sa vist ei oodanud, eks?

Seega kuidas seda kohandada selle eesmärgi teostamisel? Väga lihtsalt, kui sa teed endale plaani, et käia 3x nädalas treeningsaalis, siis et sellest harjumus saaks, pead sa seal käima umbes poolteist kuud. See ei pea olema treeningsaal, sa võid endale välja mõelda enda jaoks sobiva füüsilise tegevuse, mida sulle meeldib teha ning tee seda vähemalt 15-20 korda ning see muutub iseenesest loomulikuks.

Süüa tervislikult, et kaalust alla võtta

Foto: Fresh Froot
Foto: Fresh Froot

Kui sa oled juba niikaugel, et teed trenni, siis oled sa õigel teel, sest juba ainuüksi trenni tehes saad parema enesetunde ning ka kaal alaneb loomulikul teel. Aga ainult treening ei näita seda, et oled heas vormis ning harrastad tervislikku eluviisi, selleks on vaja enamat. Mida siis veel? Sinu igapäevane toidulaud on selleks võtmeks, mis hoiab sind terve ning heas vormis koos treeninguga.

Ma ei räägi siin dieetidest ega enese näljutamisest. Räägin hoopis sellest, kuidas muuta oma toidulaud mitmekülgsemaks ning tervislikumaks üleüldiselt, selleks tuleb loobuda või vähemalt oluliselt vähendada selliste toiduainete tarbimist nagu suhkur, rafineeritud õlid/rasvad, margariinid, poolfabrikaadid, teraviljad – ainuüksi kui asendate need puu- ja juurviljadega ning tervislike rasvadega nagu kookos, avokaado, paraneb sinu enesetunne ja toitumine ning selle tulemusena alaneb ka kaal. Sa ei pea jälgima, mitu punkti sa sööd ja mis kell sa sööd, lihtsalt kuula oma keha ja naudi elu tervislikku poolt.

Miks? Kui sa teed trenni ja sööd ikka rämpstoitu ning rafineeritud õlisid, suhkruid, teravilju, siis ei ole sinu treeningust suurt kasu, sest sa ei kaota oma treeningutega üleliigset keharasva, vaid tarbid ebatervisliku toidusedeliga neid pidevalt juurde. See ei ole ju eesmärk, mida sa saavutada tahad, eks?

Seega fokusseeri end aktiivsele treeningkavale ning tervislikule toidusedelile ning sinu rasvakaal hakkab kiirelt alanema, mitte veekaal, mis on ajutine.

Foto: Build your post
Foto: Build your post

Loobuda alkoholist

Tegelikult sa ei pea täielikult alkoholist loobuma, KUI JUST alkoholist ei ole saanud sinu päeva peamist osa ning see on häirivaks faktoriks sinu elukvaliteedile ning lähedastele. Kui alkoholist on saanud probleem, siis pead sa tõesti mõtlema sellest loobumisele.

Üleliigne alkoholitarbimine võib kahjustada sinu maksa ning panna sind kaalus juurde võtma, seega alkoholi tarbimist oleks mõistlik piirata.

Pikaajalise joomise mõjud tervisele – alkoholi tarbimisel on oma aeg ja koht, aga meeles tuleb pidada ka seda, mida selle pikaajaline tarbimine tervisega teha võib ning kuidas see mõjutab nii sinu kui ka su lähedaste elu just negatiivsest küljest.

Reeglina inimesed, kes alkoholi tarbivad, ei mõtle tema pikaajalise mõju peale, rohkem mõeldakse ja kogetakse lühiajalist mõju nagu iiveldus, oksendamine, reaktsioonikiiruse alanemine, ebaadekvaatsus, otsustusvõime langus, jne.

Pea meeles seda, et pikaajaline alkoholitarbimine võib tõsiselt kahjustada sinu aju ning mõjutada sinu õppimisvõimet ja ka nii lühi- kui ka pikaajalist mälu. See nõrgestab sinu südant ning tõstab kopsuinfektsioonidesse haigestumiste riski, tekivad vereringe probleemid, maohaavad, nõrgad luud-kondid (alkohol ei lase kaltsiumil imenduda), kaalutõus, kuiv nahk, depressioon, ärevushäired, mõned inimesed muutuvad vihaseks ja vägivaldseks oma sõprade või lähedastega.

Ole organiseeritudOlla organiseeritud / teha plaane

Mida sa teed, kui sa igal aastal annad endale välja uued uusaastalubadused? Oled organiseeritud ehk teed endale plaane. Jällegi, et see edukalt töötaks, tuleb sul esmalt teha plaanid …, siis need üles kirjutada …, määrata ajaline limiit oma plaanidele …, lisa iga tegemise või saavutuse taha linnukese lahter, ning “linnuke” kui oled selle saavutanud või ära teinud. See tunne, kui sa oled midagi sellest nimekirjast ära teinud, on lihtsalt suurepärane ja võid uhkusega linnukese selle tegevuse taha märkida. Sa tunned, et oled ka tegelikult millegagi hakkama saanud ning sa näed progressi ja liigud edasi, mitte ei tammu paigal.

Koduseks ümberkorralduseks tõsta asju ringi, et neile oleks lihtsam ligi pääseda ning ruumis oleks parem liikuda ja olla.

Kui sa püüad kodus korda luua tehes päevaplaane ning sul on arusaam sellest, kus miski olema peaks ning millal midagi teha tuleb, hakkavad asjad ise paika loksuma.  Kui oled organiseeritud, siis kõik sujub paremini.

Foto: 123RF
Foto: 123RF

Võlgadest vabaks

Miski ei ole nii stressirikas kui olla võlgades, olgu siis lühi- või pikaajaliselt. Millal me ei mõtleks rahale? Me mõtleme rahale peaaegu iga päev, aga kordades lihtsam ning muretum on elu siis, kui su võlad on makstud ja rahaasjad kontrolli all.

Keegi meist ei soovi, et mõni “võlamõõk” ta pea kohal ripuks … lihtne on kulutada, aga pärast tagasi maksta on keeruline. Kui sa aga oled juba selles punktis, kus tuleb võlgu maksta, siis istu maha, otsi välja oma arved ja sea need maksetähtsuse järjekorda ja tööta enda jaoks välja strateegia, kuidas need võlad makstud saad nii, et selleks uut võlga ei võta.

Mõtle see enda jaoks välja ning tee see ära! See ei ole kerge, aga on täiesti teostatav. Tee plaan, järgi seda ja mitte keegi ei saa sind takistada, kui oled endale eesmärgiks seadnud tasuda oma võlad nii, et uusi juurde ei võta.

Tegevusplaan

Kui sul on pangakonto, siis on võimalik oma pangas seadistada maksed püsimaksetena teatud aja jooksul ja ka summa, mida korraga maksta. Tee see ära juba täna! Võta endale eesmärgiks vähemalt üks võlg korraga tasumiseks ja sea nii lühike eesmärk kui vähegi võimalik.  Maksa kasvõi kuus 25 €, 50 €, 100 € või vastavalt oma võimalustele, kui oled selle endale seadnud eesmärgiks ning rutiiniks, siis saab su võlg imekiirelt tasutud. Ära osta enam midagi järelmaksuga, sest see on libe tee ja nii satud kiirest makseraskustesse! Sest kui sa vaatad ühte makset, nagu 15 -25 € kuus maksta ei ole probleem, aga kui selliseid oste on mitmeid, siis sellest 15-25 € kuus võib äkki kokku saada 150-250€ kuumakse, mis võib olla üle poole sinu kuu sissetulekust ja sa seisad silmitsi dilemmaga, kas maksta ostetud asjade eest kuumaks või üür-kommunaalid. Sealt edasi läheb juba lumepallina allamäge järjest kasvavas tempos.

Foto: L.E.D.
Foto: L.E.D.

Õppida midagi uut

Sa pead alati midagi juurde õppima, see hoiab meeled erksana ning sinu noorena. Meil kõigil on üks elu ja sellest tuleb võtta viimast ning tunda sellest rõõmu ning naudingut.

Alati on midagi, mida juurde võiks õppida või mis huvi pakub. Nüüd, kui internetist on peaaegu kõik saadaval ja meil ei ole piiranguid, millist infot me saame või mitte, siis võiks seda ära kasutada enda harimiseks. On erinevaid koolitusi, osale neis!

Ära kunagi lõpeta enese harimist, sea endale eesmärgiks igal aastal midagi uut õppida. Paljud inimesed lõpetavad enese harimise peale kooli, olgu see milline tahes, samas võiksid nad teha seda, mida tahavad ja mitte järgida oma CVd.

Kasuta võimalust ning parenda enda oskusi aja jooksul ja ära jää “loorberitele puhkama”.

Kindlasti on sul olemas “vaimne kontrollnimekiri”, mida sa oled tahtnud elu jooksul õppida või teha. Mis oleks, kui võtaksid selle nimekirja uuesti ette ja teeksid selle osaks oma praegusest elust? Iga inimene on erinev, seega ei too me erilisi näiteid, aga sa kindlasti tead, mida sa oled tahtnud sisimas teha või õppida.

Leia oma huvid, võta kursus või koolitus, mis sind on alati huvitanud – olgu see käeline või vaimne, vahet ei ole. Kuna uus aasta on kohe algamas/alanud, siis kasuta aasta esimest kuud juba oma unistuste elluviimiseks või nende poole püüdlemiseks. Isegi kui on juba hilisem aeg aastas, siis tee ikkagi midagi sellist, mis annab sulle elevust õppimiseks. Et lihtsam oleks, siis mõtle sellele lausele: “See oleks ju nii lahe, kui ma seda teha oskaksin või teaksin sellest rohkem”.

Jällegi, mis juhtub siis, kui sa õpid midagi juurde? See inspireerib sind. Äkki tunned elevust, sest sa jõudsid arusaamisele, et sa saad seda teha ja sul on rohkem valikuid. Õpi ja arenda end igal aastal ning sea endale uued eesmärgid.

Foto: Critical Financial
Foto: Critical Financial

Rohkem aega perele ja/või sõpradele

Me kõik teame, kuidas aeg lendab ja kui me vaatame aasta lõpus tagasi, siis näeme, et me ei ole piisavalt aega veetnud oma pere või sõpradega. Ilmselgelt ei pea ma seda ütlema, kui tähtis on veeta aega koos oma pere ja sõpradega. Mida rohkem me veedame aega oma perekeskis või sõpraderingis, seda täiuslikum on meie elu. Me oleme õnnelikumad, elevil, positiivsed ja meil on mida oodata ning mille nimel püüelda.

Teadlased ütlevad, et see võib olla seotud kuidagi meie keha biokeemiliste muutustega, mis juhtub siis, kui me oleme sotsiaalselt terved. Stressi on vähem, oleme rohkem lõdvestunud, meie vererõhk on paranenud ning südametegevus ja vereringe on paranenud.

Kui meil on head suhted oma lähedastega, ei saa me eitada, et see lähedus teistega on võrdne eufooriaga. Võta see eufooriatunne ning toida sellega oma teisi eesmärke ning lahendusi.

Mida siis selleks teha? Võta ja planeeri lähedastega kokkusaamisi ning üritusi, olgu siis suuri või väikeseid, lihtsalt veeda aega meeldivalt koos oma lähedastega.

Foto: United Way
Foto: United Way

Osaleda vabatahtlikus töös ning aidata teisi

Sul on võimalus parandada nii enda kui ka teiste heaolu läbi väikeste või suurte heategude, kui sa ei oota sealt tulu!

Sa tunned headust oma südames ning tugevat ühtekuuluvustunnet, kui aitad teisi, kes seda vajavad. Kasu, mida sa sellest saad on mitmeid kordi suurem. Me kõik saame luua parema maailma, kui me toetame üksteist positiivselt ning aitame hädasolijat, ilma et loodaksime kasule. Kui sa paned millessegi head energiat, siis vastu saad kordades suurema positiivse laengu. Kõik taandub sellele, et see mida sa teed teistele, tuleb ringiga sulle tagasi, aga suuremal hulgal.

Need inimesed, kes teevad vabatahtlikku tööd nad on suure tõenäosususega rohkem enesekindlamad, õnnelikumad ning teadlikumad oma enese elu väärtuslikkusest.

Lapsed, kes on teinud vabatahtlikku tööd, teevad seda ka suure tõenäosusega täiskasvanuna ning seda teevad ka nende lapsed ja nende lapselapsed. See kõik algab meie enda kodust ja kas see läheb edasi meie järeltulevatele põlvedele või mitte, oleneb meie tegudest.

Sea endale mitu korda aastas kuupäev või eesmärgid aitamaks teisi abivajajaid – neid on palju. Kutsu sõpru kaasa osalemaks koos sinuga vabatahtlikus töös. Kui sa oled oma vabatahtliku töö selleks korraks lõpetanud, alles siis saad aru, kui paljude elusid sa oma isetu tegevusega puudutasid ning kui tänulikud nad sulle selle teo eest on. Vahest on hea teada, et sind väärtustatakse, et sa oled vajalik ning hea on teada, et sinu võimuses on midagi muuta, olgu see siis väike või suur.

Näiteks täisealised noored saavad end pakkuda lastekodude lastele suureks õeks või vennaks. Pered, kus on palju ruumi, armastust, aga lapsi vähe või kodust välja kasvanud, saavad hakata asendusperedeks. Me kõik vajame armastust ja hoolt. Mõelge oma võimalustele ja tegutsege vastavalt sellele. Varjupaigad vajavad lemmikloomade jalutajaid, puuride puhastajaid – mis on ideaalne vabatahtlik töö teismelistele, kes on suured loomaarmastajad, aga vanemad loomi koju tuua ei luba.

ReisiReisida

On üks asi, mida kõik vähemalt kord aastas teha soovivad ja see on reisimine, näha maailma. Seega kui vähegi võimalik, siis reisi kord aastas rahvusvaheliselt ning 2-3 korda aastas riigisiseselt.

Me oleme kinni oma maailmas ja päevastes rutiinides. On inimesi, kes ei saa kunagi sellest rutiinist välja. Nende elus ei ole midagi uut, iga päev üks ja see sama. Pole midagi uut, mida öelda või mõelda. Nii hakkavadki inimesed mõtlema, et see ongi elu ja midagi muuta ei saa. Ära jää siia lõksu, võta end kokku ja reisi ning muuda oma maailmavaadet ning sa leiad, et elus on peale rutiinse päevatöö ning kohustuste palju muudki ja ilusat.

Reisimine laseb sul igapäeva rutiinist välja tulla ning kogeda midagi uut ning huvitavat. Sa koged uusi roogi, kohtud uute inimestega, näed uusi sihtkohti, kõik on uus. Seega lase oma meeled vabaks ning mine mõneks ajaks oma rutiinist välja, kuhugi eemale.

Pärast reisi oled sa uuesti positiivselt laetud ning valmis tegutsema, sul on reisist unustamatud ja hindamatud mälestused. Sa hindad oma elu rohkem, kui jõuad tagasi oma igapäevastesse tegemistesse.

EesmärgidEesmärkide püstitamine ja saavutamine muudab su elu

Naljakas on see, kuidas eesmärkide saavutamine aitab automaatselt saavutada ka teisi püstitatud eesmärke. Kui sa hakkad trenni tegema, kaotad kaalu, sööd tervislikult, siis oled sa juba eneselegi teadmata vähendanud oluliselt erinevatesse haigustesse haigestumiste riske ja sa elad kauem.

Mitte ainult seda vaid sa tunned end paremini, hingad kergemalt, näed parem välja! Kui see kõik juhtub, siis tunned sa end positiivselt meelestatuna, energiliselt ning sa näed elu teise pilgu läbi. Nii hea on näha, kuidas asjad edenevad ning lumepalliefektiga kõik paremuse poole lähevad.

Eelmise aasta uusaastalubadused toovad sind kuidagi parema elukvaliteedi ja sinu poole. Sa näed, kuidas kõik aja jooksul paremuse poole muutuma hakkab.

Seega, mida sa ootad? Tee oma uusaastalubadused ning pane need kirja, sea eesmärgid, millal miski pead saavutatud olema ning pane “linnuke” kirja. Kui see sind paremini motiveerib, siis premeeri end millegi meeldivaga peale iga eesmärgi saavutamist.

Ootame, et jagaksid meiega ka enda uusaastalubadusi ja vajadusel toetame. Teeme oma uusaastalubadused koos ning olgem teineteisele toeks, kui kuskilt libasuma hakkame.

JÄTA OMA VASTUS

Please enter your comment!
Please enter your name here