Kõrvitsa kasulikkus ja toiteväärtus

0
17168

Kõrvits, kui kõige laialdasemalt kasvatatav köögivili on uskumatult rikas meile oluliste antioksüdantide ja vitamiinide poolest. See tagasihoidlik koduses majapidamises kasvatatav madala kalorsusega köögivili sisaldab A-vitamiini, polü-fenool antioksüdantseid flavonoide nagu seda on luteiin, ksantiin ning arvukalt karoteene.

Erinevad kõrvitsad.Foto: MyHomeMantra
Erinevad kõrvitsad.
Foto: MyHomeMantra

Kõrvits on roomav taim, mis on traditsiooniline tema sugukonda Cucurbita pepo kuuluvatele taimedele nagu seda on kurgid, squashid, patissionid, tsukiinid, kabatšokid, melonid jne. Kõrvits on üks populaarsemaid põllukultuure, mida kasvatatakse üle maailma, sh ka USA kelle müük on spetsialiseeritud just tema seemnete ja viljalihale.

Kõrvitsaid on väga erinevaid oma kuju, suuruse ja värvi poolest. Hiidkõrvitsad kaaluvad reeglina nii 4-6 kg, aga on ka selliseid, mis kaaluvad üle 25 kg (muidugi ei räägi me 2012 a Guinessi rekordi 911,26 kg hiidkõrvitsast). Golden nugget kõrvitsad on seevastu  lamedad ja väiksemad ning neil on magus kreemjas apelsinikarva viljaliha.

Reeglina on kõrvitsad ikka kollase või oranži värvusega, samas on sorte, mis on oma viljaliha värvuselt ka kahvatud rohelised, pruunid, valged, isegi punased ja hallid. Kõrvitsa värvus sõltub suuresti nende kollakas-oranžist pigmendist koores ja viljalihas. Koor on sile, kerge ning vertikaalsete “ribidega”.

Struktuurilt sõltub kõrvitsa viljaliha iseäralik kuldkollane kuni oranž värvus tema polü-fenool pigmentide rohkusest. Kõrvits on keskelt õõnes ning varustatud rohkete väikeste naturaalvalget värvi seemnetega segamini võrgutaolise moodustisega, mis seemneid kinni hoiab. Kõrvitsaseemned on suurepärased proteiiniallikad, neis on rohkelt mineraale, vitamiine ja omega-3 rasvhappeid.

Kõrvitsa kasulikkusest meie tervisele

  • On üks madalaima kalorsusega köögivili, 100 grammis viljalihas on ainult 26 kalorit. Kõrvits ei sisalda küllastunud rasvhappeid ega kolesterooli, samas on temas palju kiudaineid, antioksüdante, mineraale ja vitamiine. Teda soovitatakse arstide poolt tihti kasutamaks oma toidulaua rikastamisel, kui soovitakse alandada kas kolesterooli või kaalu ja nende kahe näidu kontrolli all hoidmiseks.
  • Kõrvitsat võib pidada paljude vitamiinide nagu A, C, E, erinevate mineraalide ja antioksüdantide aidaks.
  • Oma sugukonna taimede poolest on kõrvits kõige kõrgema A-vitamiini koostise poolest, ainult 100 g kõrvitsa viljalihas on 7384 mg A-vitamiini, mis katab umbes 246% meie A-vitamiini päevasest vajadusest. A-vitamiin on võimas looduslik antioksüdant, mida meie keha  nõuab, et säilitada terviklik nahk ning limaskestad. Ka loetakse A-vitamiini väga vajalikuks nägemisele. Teaduslikud uuringud näitavad, et puhas looduslik toit, mis on A-vitamiinide rikas kaitseb keha kopsu- ja suuõõnevähkkasvajate eest.
  • See on ka suurepärane allikas paljudele looduslikele polü-fenool flavenoididühenditele nagu α-, ß- karoteenid, krüptoksantiin, luteiin ja kseaksantiin. Karoteenid muutuvad kehas A-vitamiiniks.
  • Kseaksantiin on looduslik antioksüdant, toetab silmi ja nägemist ja aitab eakatel kaitsta haigestumaks kollatähn silmahaigusesse AMD.
  • Kõrvits on suurepäraseks allikaks ka erinevatele B-kompleksvitamiinidele nagu folaadid, niatsiin, vitamiin-B6 (püridoksiin), tiamiin ja pantoteenhape.
  • Kõrvitsas on ka rikkalikult erinevaid mineraale nagu vask, kaltsium, kaalium ja fosfor.
  • Kõrvitsaseemned on suurepäraseks allikaks kiudainetele ja monoküllastamata rasvhapetele, mis on head südamele. Lisaks on kõrvitsaseemned kontsentreeritud allikad proteiinile, mineraalainetele ja tervist parandavatele vitamiinidele. Näiteks 100 g kõrvitsaseemneid annavad 559 kalorit, 30 g valku, 110% päevasest rauavajadusest, 4987 mg niatsiini (31% päevasest vajadusest), seleen 17% päevasest vajadusest, tsink 71% päevasest vajadusest jne kuid ei sisalda kolesterooli. Lisaks on kõrvitsaseemned suurepäraseks asendamatu aminohappe trüptofaani allikaks, mis edendavad tervist. Trüptofaan muudetakse ajus GABA-ks.

 Kuidas kõrvitsat valida ning säilitada

Üldiselt on kõrvits kättesaadav kaubandustes peaagu aastaringselt. Kui enda põllult ei ole kõrvitsat võtta, siis pigem osta terve kõrvits mitte poolitatud. Otsida valmis kõrvitsat tema puitunud varretipu järgi. Käes hoides on kõrvits raske ning vars on kuiv, mitte märg.  Vältida kortsus, vigastatud või plekilise pinnaga kõrvitsaid.

Kui juba kõrvitsaga olete koju jõudnud, siis teda on võimalik hoida nädalaid (vahest ka kuid) jahedas hea ventilatsiooniga ruumis. Kui aga tegemist on poolitatud kõrvitsaga, siis tuleb teda hoida külmikus ning säilib ta ainult paar päeva.

Maitsvad road kõrvitsast ning kuidas neid ette valmistada

Golden nugget kõrvitsFoto: Specialty produce
Golden nugget kõrvits
Foto: Specialty produce

Mõned kõrvitsahübriidid on pritsitud pestitsiide ning herbitsiididega, seega neid võiks parima valiku korral ikkagi vältida. Kui aga soov neid siiski kasutada, tuleksid nad eelnevalt hoolikalt pesta, et eemaldada tolm, muld ning mistahes pindmised kemikaalid, millega neid pritsitud on. Reeglina Eestis neid ei pritsita, aga mine tea.

Lõigata kõrvits keskelt varre juurest pikku kaheks võrdseks pooleks, eemaldada sisemine võrgustik ja seemned. Seejärel lõigata kõrvitsast soovitud suurustega viilud, koorida ja viimaks lõigata kuubikuteks. Kuubikutena on neid kõige lihtsam toiduks kasutada. Kui aga soov teha kõrvitsat ahjus, siis koor alles jätta, see ei lase kõrvitsal laiali vajuda.

  • Kas teadsite, et peaagu kõik kõrvitsa osad on söödavad?  Viljaliha ja seemnetega oleme harjunud, aga ka lehed ja õied on väga maitsvad.
  • Kõrvitsat saab kasutada maitsvates retseptides küpsetamisel, hautamisel või praadimisel kuid toiteväärtuse säilitamise juures on targem kasutada aurutamist. Hiinas kasutatakse kõrvitsalehti keedetuna või siis suppides.
  • Indias kasutatakse kõrvitsalehti “kaddu or sitaphal” mida kasutatakse “sabzee” valmistamisel, ka magusad road, desserdid, supid, karrid jne.
  • Viljaliha kasutatakse erinevate pirukate, ravioolide, pannkookide, keedukreemide, kastmete valmistamisel.
  • Näiteks Golden nugget kõrvitsad on suurepärased sufleedes, täidistes, suppides jne.
  • Röstitud kõrvitsaseemneid (pepitasid) võib süüa lihtsalt snäki asemel.

Muskaatkõrvitsa bataadi püreesupp või puder

Nutiva kookosmanna
Nutiva kookosmanna

Kui juba tuli juttu kõrvitsast, siis mindki ootasid kodus mitmed erinevad kõrvitsad, polnud ammu neist midagi teinud. Seekord valisin neist välja muskaatkõrvitsa ja kuna osalesin ühes vahvas rahvusvahelises ettevõtmises, mille tulemusena saadeti mulle purk täiesti huvitavat ja minu jaoks tundmatut ollust – kookosmannat (nüüd ka Eestis saadaval). Lõhnab taevalikult, samas näeb välja nagu kookosvõi mitte -rasv.

Kookosmanna tahkes olekus
Kookosmanna tahkes olekus

Lugesin purgilt juhist, et sellest midagi valmistada tuleb purki eelnevalt hoida kuumas vees, et purgis olev tahke ollus muutuks kreemjaks (pähklivõi konsistentsi sarnaseks). Saigi siis nii tehtud ja maitse ära proovitud -pean nentima, et täitsa hea. Samas ei ole mul seda kuhugi peale määrida, sest purgil juhend ütleb, et seda võiks kasutada saia- vms määrdena – kuna meie saia ega muud sellist ei söö, siis see valik langes välja. Hetkel ei olnud ka isu muhediku järgi, seega mis edasi?

Olin varem teinud ise kookospiima ja kuna nagunii tahtsin valmistada kõrvitsa püreesuppi, siis miks mitte teha seda kookospiimaga. Enda tehtud kookospiim tuleb kordi odavam, kui

Nutiva kookosmannast valmistatud kookospiim
Nutiva kookosmannast valmistatud kookospiim

kaubandusest soetades ja on ka väga maitsev. Seekord ei hakanud kookoslaastudest piima tegema vaid otsustasin kasutada seda sama kookosmannat. Selleks, et supp ikka supi moodi tuleks kasutasin ära 395 ml kookosmannat, millele lisasin 1,5  liitrit kuuma vett. Blenderdasin kenasti läbi ja jätsin seisma. Seega hakkasin mõnusat tummist püreesuppi valmistama – kuna ei kasuta mingisuguseid retsepte ja armastan tummisemaid mitte lurre suppe, siis peast tehtud püreesupp tuli selline:

  • ca´1,5 kg muskaatkõrvitsat (koorida ja tükeldada kuubikuteks, loomulikult seemned eemaldada)
  • 500 g bataati (koorida ning tükeldada kuubikuteks)
  • himaalaja kivisoola
  • 1,5-2,5 l kookospiima või (395 ml kookosmannat ja 1,5 l kuuma vett) kogus oleneb sellest, kas soovite putru või suppi saada.
  • ca 1-1,5 tl jahvatatud vürtspipart
  • ca 1-1,5 tl hiina viievürtsisegu
  • 1 latt täissuitsu vorsti (kasutasin hirveliha TS)
  • kõrvitsaseemneid (soovi korral)
  • 150 g võid või kookosrasva
Kõrvitsa bataadi püreesupp hirvelihast TS vorsti kuubikute ning kookosmannaga
Kõrvitsa bataadi püreesupp hirvelihast TS vorsti kuubikute ning kookosmannaga

Asetada paksupõhjaline pott tulele, lisada rasvaine ning lasta sellel sulada. Valada rasvale kooritud ja kuubikuteks lõigatud bataaditükid, laste neil seal mõnusalt glasuuristuda – mitte pruunistada – pidevalt segades! Te ei soovi ju supile või pudrule pruuni tooni saada vaid säilitada ikka ilusa oranži kõrvitsale iseloomuliku värvuse. Kui bataadid on potis juba umbes 5-8 minutit glasuurinud, siis lisada juurde kooritud ja kuubikuteks lõigatud muskaatkõrvitsatükid. Lasta segul veel ca 8 minutit pehmeneda. Vahepeal maitsestada himaalaja kivisoola, vürtspipra ning hiina viievürtsiseguga vastavalt oma maitsele. Vürtside lisamisel lähtuda oma vürtsilembusest, kui ei soovi saada väga vürtsikat suppi või putru, siis panna neid veidi vähem, kui soov saada vürtsisemat, siis lisada rohkem. Valada juurde kookospiim ka vastavalt roa eesmärgile ning lasta podiseda madalal kuumusel kuni bataadid ning kõrvits on peaaegu pudrustunud. Maitsta ja vajadusel lisada veel soola või vürtse. Keerata tuli alt ning lasta seista ca´10 minutit ja alles siis saumikseriga püreestada. Kui tuli saab alt keeratud asetada täissuitsu vorst 200 C ahju ca 8-10 minutiks. Võtta välja ning tükeldada kuubikuteks. Serveerida suppi TS vorsti kuubikute ning kõrvitsaseemnete ja vähese kookospiima või kookosmannaga. Kaunistada tai basiilikuga. Kuna kõrvitsaseemned olid otsa saanud, siis jäid need seekord välja.

Kui aga soov teha putru, siis kõrvale võiks pakkuda mõnusat praeliha või -kala koos toorsalatiga.

Head katsetamist ning nautige sügisesi kõrvitsaid tema täies hiilguses!

Allikas: Nutrition and you

JÄTA OMA VASTUS

Please enter your comment!
Please enter your name here