Mida teha, kui keha ei väljuta “prügi”?

5
30391

Ürgsel ajal, mil meie keha töötas tänu “sanitaarsusele”, oli see midagi, mis oli nii iseeneselik nagu hingamine, ja me ei pidanud sellele absoluutselt mõtlema. Tänapäeval on lood aga teised, kus miljonid inimesed haigestuvad tihti seetõttu, et nad ei ole võimelised igapäevaselt tegema ühte olulist protseduuri – roojama.

Kui kõht on kinni, siis võib end kempsu unustada... Fofo: Glogster
Kui kõht on kinni, siis võib end kempsu unustada…
Fofo: Glogster

Miks igapäevane roojamine on vajalik?

Kindlasti olete kuulnud ütlust: “Sa oled see, mida me sööme!” Tegelikult tahan ma väita seda, et sa ei ole niipalju see, mida sa sööd, vaid see, mida sa endas kinni hoiad. Ühelt poolt võib see viidata emotsionaalsele pagasile, millest kinni hoitakse ja see tekitab füüsilisi haigusi. Teisest küljest, ei ole ainult toit see, mis määrab tervise heaolu, vaid see, mida keha selle toiduga peale hakkab. Kui seedesüsteem töötab sujuvalt, siis see seedib manustatud toidu täielikult ning neelab kõikidest (hoiab kinni) toitainetest ja kõrvaldab jäätmed. Kui aga seedesüsteem ei tööta, siis see mitte ainult ei hoia kinni toidus olevatest toitainetest, vaid ka jäätmetest ning ei kõrvalda neid.

Mis juhtub, kui te ei vii kodus prügi välja? See hakkab haisema ja mädanema. Jätkuva lagunemise käigus muudab see teie kodu mürgiseks prügimäeks. Täpselt sama toimub ka seedekulglas. Seega kui keha ei vii “prügi välja”, väljutades seda igapäevaselt rooja kaudu, muutub seedekulgla “mürgiseks prügimäeks”, mis on põhjustatud lagunevate jäätmete poolt. Samal ajal kogu see lagunev jäätmete kogumik meelitab ligi seeni ja parasiite pidusöögile. Jah, see on rõve ning jah, see on eluohtlik!

Mis põhjustab kõhukinnisust?

Harvaesinevat roojamist nimetatakse kõhukinnisuseks. Samas mõistena on kõhukinnisus siis, kui roojamist ei toimu vähemalt kolmel korral nädalas, väidan siinkohal seda, et roojata tuleb vähemalt kord päevas. Seega unustame ära igasugused mõisted ning kuulakem oma keha, kui selle alla ei kuulu igapäevane roojamine! Seega, kui kõhukinnisus on sümptom loiule soolte tegevusele, siis mis võiks olla selle põhjuseks? Põhjuseid võib olla palju, alljärgnevad kaasaarvatud, kuid mitte ainult:

  • kehv toitumine,
  • vähene uni,
  • mittetäielik hingamine,
  • keha vähene vedelikusisaldus (dehüdratsioon),
  • ravimid,
  • hormoonid,
  • stress

Seega vaadata tuleb kõiki sümptomeid ning ära ei tohi unustada ka selliseid lihtsaid tegureid nagu seda on:

Meele tegevus

Meeleseisund Foto: The Limitless Self
Meeleseisund
Foto: The Limitless Self

Nagu mõtted ja emotsioonid, neil on meie kehale suur mõju!

  • positiivsed ja negatiivsed,
  • segadus arusaama üle, mis on tervislik,
  • lahendamata küsimused või emotsioonid.

Hingamine

Hapnikku on meile vaja mitte ainult ellujäämiseks, vaid ka paljude kehafunktsioonide korralikult töötamiseks. Paljud erinevad asjad võivad mõjutada meie hingamist, näiteks:

  • õhusaaste,
  • kehv rüht,
  • kõhurasv ja puhitused,
  • kõhu sisse tõmbamine.

Puhta vee allikas. Foto: 123 RF
Puhta vee allikas.
Foto: 123 RF

Vesi

Umbes 80% kehast koosneb veest. Veeta ei saa me elada üle paari päeva. Nüüd mõelge sellele kui joogiveele:

  • vee kvaliteet,
  • kraani- vs filtreeritud/ pudelivesi,
  • vedelikupuuduse sümptomid
Ühele toit, teisele mürk Foto: Useful Stuff
Ühele toit, teisele mürk
Foto: Useful Stuff

Toit

Inimesed on imetajad, kes on mõeldud elamaks maa ja loomadega kooskõlas. Iga keharaku tervis sõltub suuresti sellest, mida me sööme. Seega tänapäeva maailmas peame me mõtlema sellele, et:

  • ühe mehe toit on teise mehe mürk,
  • kust meie toit on tulnud,
  • kui palju meie toit on muutunud võrreldes algupärasega.

Liikumine

Iga füüsiline liikumine tõstab lihastoonust, jõudu, luutihedust ja aitab kehal pumbata vedelikke läbi kogu organismi. Oluline on teada, et:

  • suur vahe on treeningul väljas ja sees,
  • milline on just SINU keha jaoks sobivaim treening.
Uni Foto: Return of Kings
Uni
Foto: Return of Kings

Uni

Uni vallandab anaboolsed hormoonid, mis aitavad meie kehal kasvada, paraneda ja seedida. Kuna uni on väga oluline, siis peab tähelepanu pöörama:

  • oma ööpäevasele rütmine (olla rütmis päikesetõusu ja -loojanguga),
  • une kogus ja kvaliteet,

10 moodust kindlustamaks igapäevast roojamist

Hommikune kiirustamine Foto: California Closets
Hommikune kiirustamine
Foto: California Closets

1/Hommikul ära kiirusta! Hommik on keha lemmikaeg jäätmete kõrvaldamiseks, seda siis kas kohe pärast ärkamist või pärast hommikusööki. Kui aga hommikuti kiirustad ja tormad majast välja, ei ole ka sinu kehal aega igapäevaseks “prügi välja viimiseks”.

Seega ärka varem ning plaani oma asjad veidi hiljemaks, pane oma riided valmis õhtul ning vajadusel valmista ka hommikusöök eelmisel õhtul. Tee mida iganes, et sinu sooltel oleks rahulik ning aega hommikuga kohaneda.

2/ Joo kohe peale ärkamist klaas vett! Vett tuleb juua veel mitmel korral päeva jooksul. Kõige tavalisem kõhukinnisuse põhjustaja on vähene vedeliku tarbimine. Selleks, et sooled saaksid vähe vedelikku, piisab ainult ühest vähese vedeliku tarbimisega päevast ja koheselt on ka selle tagajärjel kõht kinni.

Päeva jooksul tuleb tarbida piisavalt vedelikku. Parimaks märguandeks sooltele ongi see, et alustad päeva klaasi veega, mis annab neile märku, et uued ained on tulemas ning aeg on vanad eest väljutada. Kangekaelsemad sooled vajavad hommikul sooja vett ning sidrunit, et end tööle saada.

Kõhuhingamine FOto: Celebration of Now
Kõhuhingamine
FOto: Celebration of Now

3/Peale ärkamist tee kõhuhingamist. Hinga nii vähemalt 5 minutit, ideaalis 10-15 minutit. Istu sirge seljaga, hoia pea püsti ja õlad vabad. Algul võid teha harjutust ka selili lamades. Hinga sügavalt nii, et kõht liigub kaasa. Sisse- ja väljahingamine on ühepikkused. Kas sel ajal, kui kõht liigub sisse, hingad sa sisse või välja? Kui hingad sisse, siis oled üks paljudest valestitoimijatest. See on harjumus, mis on pärit koolist kehalise kasvatuse tunnist, kus kästi kõht sisse tõmmata ja rind ette lükata.

Toimid õigesti, kui sissehingamisel liigub kõht ette, väljahingamisel tagasi selgroo poole.

Nüüd pane üks käsi rinnale ja teine alakõhule. Hinga jälle sügavalt sisse. Kumb käsi liigub rohkem? Kui liigub ülemine käsi, siis on hingamine pinnapealne. Nii täidame kopsust vaid 20%. Alumine, kõhul paiknev käsi peab liikuma rohkem(toimuma peab nn. kõhuhingamine).

Harjutuse kasu: Hingamine rahuneb ning muutub sügavamaks ja efektiivsemaks. Närvisüsteem lõõgastub, stress ja pinge kaovad.

Selline hingamine annab kehale rohkem hapnikku, kogu organism hakkab paremini tööle ning samas stimuleerib ka seedekulgla voolu. Seda harjutust võib teha igal ajal päeva jooksul, aga hommikul on seda kõige parem teha, sest see stimuleerib soolestikku ning rooja vabanemist.

Abimees potil käimiseks. Foto: Green idea reviews
Abimees potil käimiseks.
Foto: Green idea reviews

4/ Kükita WC-s käies. Vajadusel muretse endale potitool või pane madal lai pink potil olles oma jalgade alla. Selline asend paneb sind potil istumise asemel kükitama ja avab käärsoolte alumise osa, et roojamine oleks kergem ja mugavam ning roe libiseb sellises asendis paremini ning ilma suurte pingutusteta välja. Samal ajal kui roojad, kummarda veidi ettepoole, toeta

Käärsoole nurk potil kükitamine vs istumine Foto:Bio relief
Käärsoole nurk potil kükitamine vs istumine
Foto:Bio relief

küünarnukid põlvedele ja tõuse kikivarvule.

5/ Tee kükke. Langeta ennast täielikku kükki (tallad maas), kui seda teha saad – ja vajadusel hoia kuskilt kinni (mööbel, sein, vms), et vältida kukkumist. Ole selles asendis paar minutit, või seni kuni suudad. Teine variant on teha kükke hingamisega. Hinga läbi nina samal ajal välja kui kükitad ja läbi nina sisse kui püsti tuled. Kükke tee oma hingamisrütmis.

Liiguta oma keha terve päev. Piisavalt kiirest ja vilkast kõnnist on ka abi, et sooled tööle panna.

Mehhiklaste hommikusöök - frittata. Foto: Tastebook
Mehhiklaste hommikusöök – frittata.
Foto: Tastebook

6/ Söö suur hommikusöök! See on eriti oluline neile inimestele, kes roojavad alles peale hommikusööki, mitte kohe pärast ärkamist (suur hommikusöök on kõigile kasulik!). Süües istu laua taga ning söö rahulikult, ära torma uksest välja kohe peale söömist – anna oma kehale aega seedimiseks, lõõgastumiseks ning eelmise päeva jäätmete väljutamiseks!

Ära unusta ka seda, et kõik töödeldud kiirteraviljad nagu kiirhelbed, kaubanduses olevad leivad/saiad, hommikuhelbed ei ole tervislikud söögid, vaid on sageli just kõhukinnisuse põhjustajaks! Kui vajad rohkem kinnitust, siis loe seda artiklit põhjustest teravilja vältimiseks ja 11 toitumise valet.

Küülikufilee peekonis koos ahjujuurikatega
Küülikufilee peekonis koos ahjujuurikatega

7/ Söö tasakaalustatud loomset ja taimset toitu. Kui oled midagi kuulnud või kogenud kõhukinnisusest, siis selle põhjustajaks on kiudained, kiudained ja veelkord kiudained. Katsun seda veidi selgitada. Jah, kiudaineterikas toit on oluline korralikuks sooletegevuseks, aga siiski on siin kaks hoiatust.

Esiteks on palju rohkem kiudaineid puu- ja juurviljades kui teraviljades, lisaks kordades vähem seedetrakti probleeme, mis tulenevad puu- ja köögiviljade tarbimisest. Teiseks, kui juba ollakse kõhukinnisusega hädas, siis kiudainete lisamine ummistab sooli veelgi enam ja siin on tõestus läbiviidud uuringu (inglise keelne) näol.

Seega, väldi töödeldud teravilja ja neist tulenevaid kiudaineid. Saa oma vajalikud kiudained puu- ning köögiviljadest ja tasakaalusta seda kvaliteetse proteiinirikka toiduga.

Stress vs lõõgastumine Foto: 123 rtf
Stress vs lõõgastumine
Foto: 123 rtf

8/Halda oma stressi! Ehk arvesta oma emotsioonide, ajakava, isiklike vajaduste, sissetulekute, suhete, uskumuste ja tervisega seotud kinnisideedega. Stress on peamiseks kõhukinnisuse ning teiste seedetrakti hädade ja haiguste põhjustajaks.

Õpi mediteerima, mine Tai-chi treeningutele, muuda oma mõttemaailma ning maga!

9/Enne magama minekut manusta magneesiumi. Magneesium lõdvestab soolte lihaseid ning tõmbab sooltesse vedelikku, pehmendades sellega sooltesse kogunenud rooja, et seda oleks lihtsam väljutada. Just selle tõttu soovitatakse kasutada kõhukinnisuse ajal magneesiumi lisandit. Kui kasutate magneesiumi toidulisandit, siis valige kvaliteetneja lisaainetevaba. Magneesium võtke sisse vahetult enne voodisse minekut, et hommikul oleks võimalik ennast korralikult kergendada.

Paakspuu Foto: Looduskalender
Paakspuu
Foto: Looduskalender

10/ Tarbi (Ulmus fulva) koort – tuntud ka libe või punane jalakas nime all. Kui kannatad kõhukinnisuse käes, siis on olemas paar toidulisandit, mida võiksid kasutada lühiajaliselt soolestiku blokeeringu vähendamiseks. Väga tõhusaks abimeheks on enne magama minekut võtta 1sl jahvatatud Ulmus fulva koort segatuna vees. Raske ning pikaajalise kõhukinnisuse korral soovitatakse kasutada kuivatatud paakspuu (Cascara sagrada) koort, sellel on lahtistav toime. Mõlemad on saadaval käsimüügis ning mõeldud lühiajaliseks tarbimiseks, et vaevusi vähendada. Võta kohe midagi ette, et sul ei tekiks pikaajalist kõhukinnisust.

Allikas: Primal health

5 KOMMENTAARI

  1. Käin ise 2-3x päevas, sest tunnen end nii mugavamalt, kui soolestik on regulaarselt tühi. Kui inimene toitub regulaarselt, siis koguneb ka jääke regulaarselt kogu päeva vältel. Mõnele meeldib võib-olla tõesti oodata kuni paras kuhi on valmis ning enam olla ei kannata, kuid ma eelistan esimesel võimalusel paagid tühjaks lasta. Tegemist pole vajadusega, vaid lihtsalt enesetunde parandamisega.

    See võimaldab väljutada ka seedimisest tekkivad gaase õiges kohas, mitte nii, et päev otsa lased igal pool kärtsu ning teised nautigu sinu seedimise vilju. See pole ka just kuigi lugupidav.

    “Kinni hoidmine” ei oma ju tegelikult mingit otstarbet. Sa ei võida sellest midagi, kui kogud neid jääke enda sisse. See paar minutit aega mida sa WC-s käimise pealt kokku hoiad pole ju mingi võit.

  2. “Üks kord päevas”. Tulge mõistusele!!! Tegelikkus näitab aga seda, et nendel inimestel, kellel vajadus igapäev tahkema jääkaine väljutamisele, neil on ka rohkem terviseprobleeme. Keha on kui Sinu katedraal, mida arutu õgimisega ei maksa kurnata ega lõhkuda! Vastasel juhul, maksab selline tegevus Sulle kunagi valusalt kätte.

    • Silver – täiesti normaalne on käia kord päevas, kui sa ei ole ainult vedeliku dieedi peal, siis on harvem väljutamine täiesti normaalne.
      Olen olnud aastaid selles “paadis”, kus minu jaoks tundus normaalne käia nädalas 3x, aga tervis ütles kaugelt midagi muud.
      Nüüd, kui seedesüsteem korras ja ainevahetushäired likvideeritud, on kord hommikul täielikult normaalne. Pole eales ennast paremini tundnud.
      Me ei räägi siin kõhulahtisusest, mis tõesti erinevaid terviseprobleeme tekitab vaid täiesti normaalsest väljutamisest, mis ka oma loomult on normaalse välimusega.
      Kuna ei tea sinu söömisharjumusi, siis ei hakka ka spekuleerima, kui oled tõesti ainult mahlade ja vedeliku peal, siis on normaalne, et käid harvem, sest sulle ei kogune sooltesse jääke. Kui aga oled tahke toidu gurmaan, siis paraku ilma tahke jääkaineta ei saa ka hakkama. Kui neid regulaarselt ei väljutata, hakkad seestpoolt “käärima/mädanema” ja see ei ole kuskilt otsast tervisele kasulik vaid vastupidi – võib viia tõsiste käärsoole haigusteni.
      Kõike paremat ja ole terve!

JÄTA OMA VASTUS

Please enter your comment!
Please enter your name here