Moodused kohvita energia tõstmiseks

0
6721

Kuidas te oma hommikut alustate, kohviga või kohvita? Mina alustan ikka regulaarselt sooja vee ja sidruniga, aga minu kallis kaasa kohviga.  Samas olen mõelnud ja ka tema, et peaks sellele kohvisõltuvusele lõpu tegema. Mingi aeg tagasi ta sai kenasti ka kohvita hakkama, aga nüüd on juba hommikusele tassile juurde tekkinud mõned päevased ka.

Kohvi VS teeFoto: Drinking Coffee All the Time
Kohvi VS tee
Foto: Drinking Coffee All the Time

Kõik, kes on olnud kohvisõltuvuses, teab hästi, et kohvist pole nii lihtne loobuda, sest tekivad nn võõrutusnähud. Kohvi võõrutusnähud võivad olla raske peavalu, kurnav väsimus, ärrituvus ja ka depressioon, lisaks võib esineda külmetushaigustele ning gripile sarnaseid sümptome ja lihasvalu. Kui suudate võõrutusperioodi vastu pidada, mis vastavalt John Hopkinsi teadlastele kestab ainult üheksa päeva, siis ootab teid ees:

  • Sügavam ning kosutavam uni
  • Ärgates olete erksam ning värskem
  • Rahulikum ja rohkem keskendunuma mõtlemisega
  • Tasakaalustatud meeleolu
  • Stabiilne veresuhkur
  • Tervem hormonaalne tasakaal
  • Nahk ja silmad klaarid
  • Suurenenud sugutung ja viljakus
  • Parem immuunsus
  • Tervemad neerupealised (mis tähendab seda, et saate paremini hakkama stressiolukorras)
  • Madalam vererõhk

Et olla õiglane, siis on olnud palju erinevaid uuringud, mis on näidanud, et kohvi on kasulik, aga ükski neist pole olnud väga veenev. Need on näidanud seost vähendamaks erinevaid terviseprobleeme nagu maksahaigus, Parkinson ja depressioon.

Ühe uuringu SAD (Standard American Diet) kohaselt on kohvi number üks antioksüdant. Samas inimesed, kes söövad puhast antioksüdantide rikast toitu, neil ei ole kohvist sooja ega külma. Samas, kui teile meeldib kohvi ja teil ei ole kohvi negatiivsete mõjudega  kunagi kokku puutunud, siis nautige seda edasi (seega olge endaga ausad!) Nagu kõikide toitumisalaste dogmadega, on oluline meeles pidada seda, et see, mis on hea ühele, võib hukatuslik olla teisele.

11 võimalust kohvist loobumiseks

Näis, kas suudan abikaasa ka selleni viia, kui enne mitte, siis äkki puhkuse ajal.

1. Saada kofeiin lehtedest

Kui te ei ole võimeline/valmis kohvist külma kõhuga loobuma, siis asendage see kõrgekvaliteedilise rohelise, musta tee, guayusa või mate teega (kofeiiniga vihmametsade taimed). Siis asendage näiteks oma hommikukohv ühega neist teedest. Üks korralik ja kvaliteetne tee on seda investeeringut väärt. See on kõige tõhusam meetod kohvist loobumiseks ja saamaks kätte ikkagi oma vajatav kofeiiniannus. Kofeiin, mida leidub rohelises-, guayusa- ja mate tees erineb keemiliselt kohvi ubades leiduvast. Samas ergutab, ei muuda närviliseks nagu kohvi (kui seda tarvitada mõõdukalt).

2. Tehke supertoitude eliksiir

KakaoFoto: Wordvein
Kakao
Foto: Wordvein

Kombineerida omavahel toitaineterikkaid toiduaineid, nagu kakao, marjad, õietolm, pähklipiimad, kookosõli koos adaptogeenidega (vt järgmist punkti) ja looduslik magusaine mesi.

3. Toeta oma neerupealseid B-vitamiini ja adaptogeenidega.

Kofeiin ja stress koormavad neerupealseid ning kahandavad teie B-vitamiini varusid. Seega hoidke oma B-vitamiini vajadusel silm peal. Samuti saate toetada oma neerupealseid adaptogeensete maitsetaimedega, nagu maca, ženšenn,  reishi seened ja kasekäsn, kibuvits, püha basiilik (Ocimum sanctum) ja sidrunväändiku marjad (schizandra). Neid maitsetaimi on kasutatud sadu aastaid üle maailma, et võidelda väsimusega ning suurendada vastupidavust.

4. Proovige aminohapete ravi toetamaks meeleolu ja energiat

Ravides oma aminohapete puudujääke, saab parandada neurotransmitterite tasakaalu, mis viib tervema meeleolu tasakaaluni ning annab rohkem energiat. Paljud inimesed on kasutanud aminohappeid D, L- fenüülalaniini (DLPA) ja kergendab kofeiini võõrutusnähte. Lähtudes Elisabeth Wallingu blogist “The Nourished Life” on samuti meeleolu ja energia parandamisel abiks L-glutamiin, trüptofaan ja türosiin.

5. Tarbida piisavalt vedelikku

Teid võib see üllatada, aga kui pakkuda oma rakkudele piisavalt vedelikku ja elektrolüüte, mida nad vajavad, et optimaalselt funktsioneerida, siis on teil ka meeletult energiat. Suurendage kõrge kvaliteediga vedelike tarbimist, nagu kookosvesi, värsked mahlad ja kõrge veesisaldusega toidud, nagu kurk, melon jm puuviljad, lisaks seller, lehtsalat jt).

6. Painutada end tagurpidi

Foto: Forest Grove Technology
Foto: Forest Grove Technology

Paljud joogapositsioonid on just mõeldud energia suurendamiseks, aga just tagurpidi painutamine mõjub energia suurendamisele hästi. Pärast soojendust, painutage ennast nii taha kui saate, kas rõngasse, silda või vibusse  4-10 hingetõmbega (või küsige oma joogaõpetajalt nende pooside kohta). Joga journal´is on terve hulk tasuta juhendeid tagurpidi painutustest (lisaks teisi joogaharjutusi).

7. Tantsida

Foto: Soda head
Foto: Soda Head

Panna peale mõni muusikapala ning hakata selle saatel pööraselt tantsima, see võib tunduda rumala ja totakana, aga pärast seda ei tunne te enam mingeid pingeid ja olete lõdvestunud.

8. Kanda punast

Erinevad uuringud on näidanud, et ainuüksi punase vaatamine tõstab energiat. Punane on sugestiivne värv ning kui te olete näinud punast, siis võite ärrituda. Kui te olete näost punane – siis olete “pigis”. Samas punane lips on võimusümbol. Punane kleit on seksikas. Samas punane märk ütleb meile “STOP” nagu ei ükski teine märk. Nüüd on teadlased leidnud, et lihtsalt vaadates punast värvi, mõjub see  meile turgutavalt. Rochesteri Ülikooli teadlased tegid katse 30 üliõpilasega, kes vaatasid numbreid ja kirjutisi, mis olid kirjutatud halli, sinise või punasega, hoides samal ajal käes aparatuuri, mis mõõtis nende haarde tugevust ja reageerimisaega. Kui tudengid vaatasid punasega kirjutist, siis nende haare oli tugevam ning ka reaktsioon kiirem. Mis kasu saavad sellest uuringus inimesed, kellel on CFS (krooniline väsimus) või fibromüalgia? Kui teil on vaja saavutada “tähelepanuväärne-üleslöödud-välimus”, siis otsige kapist midagi punast, aga ärge ka üle pingutage. Teadlased ütlesid, et punane töötab, sest see tähendab ka ohtu. See stimuleerib sümpaatilist närvisüsteemi ning pinguldab lihaseid. CFS ja fibromüalgia all kannatavate patsientide puhul võib sümpaatiline stress põhjustada neerupealsete ülekoormust. Seega võite aegajalt leida tuge punaselt, aga seinu ei soovitata punaseks küll värvida või kanda palju punaseid riideid.

9. Külm dušš

Foto: Tanukisan
Foto: Tanukisan

Külm dušš on küll väga värskendav, samas võib seda olla väga harjumatu taluda kui väljas pole kuum. Katsuge teha nii, olles kuuma duši all ning siis keerake vesi mõneks minutiks külmaks – vahetult enne välja tulekut. Samuraid kasutasid igal hommikul ämbritäit külma vett, et see endale pähe valada, seda kutsutakse Shinto pühaks puhastamise rituaaliks “misogi”.

10. Liikuge energiliste inimeste seltsis

Helistage inimesele, kes paneb teid naerma või kellega tunnete ennast hästi. Vältige inimesi, kes tunduvad teilt “elumahlad” välja imevat.

11. Tõmmake midagi enda “vaja-teha-nimekirjast” maha

Lõpetage ära midagi, mida olete ammu teha tahtnud või plaaninud. Olgu see siis raamatu kirjutamine, pesu pesemine, koristamine või midagi, mis tundub enesekeskne nagu endale midagi lubamine/ostmine, puhkuse planeerimine. Pärast selle tegevuse lõpetamist tunnete ennast jälle paremini ja energiliselt.

Allikas: Live in the Now

JAGA
Diana
Kõik tuleb sinuni siis, kui selleks on õige aeg ja mil oled selleks vaimselt ja füüsiliselt valmis...

JÄTA OMA VASTUS

Please enter your comment!
Please enter your name here