Bakterid, mikroobid, elu sooltes… ja meie tervis.

1
4032

Silmale nähtamatu elu meie sees

Intervjuust Brenda Watsoniga

Jeffrey Gordon võttis soolemikroobid normaalse hiire soolestikust ja pani need hiirtele, kelle seedetrakt oli täielikult mikroobivaba. Selle tulemusena võtsid need mikroobivabad hiired kaalus juurde 60% ja muutusid 2 nädalaga insuliiniresistentseteks. Tänu sellele katsele sai selgeks, et soolemikroobid võivad olla vastutavad rasvaladestumise eest. Rasvaladestumise eest ei vastuta mitte suvaline, vaid kindel bakter, nii nagu ka saleduse eest vastutab kindlat tüüpi bakter. Oluline on nende bakterite omavaheline tasakaal. Kui see on aga paigast ära, siis inimene kaldubki vastavalt kas rasvumisele või kõhnumisele. Juhul, kui domineerivad rasvumisele kallutavad bakterid, siis organism omastab sissesöödavast toidust tavapärasest enam kaloreid ja suhkruladestumist, mistõttu kipub inimene rasvuma isegi siis, kui sööb väikestes kogustes.

Foto: Fermenting Solutions
Foto: Fermenting Solutions

Käärimisbaktereid sisalduvad söödavas toidus ja nad aitavad seedida ja toota organismis B vitamiini. Aga piisab juba kolmepäevasest käärimisbakterite vabast perioodist, et kaoks ära nende söömisest saadud kasu. Neid ei saa võtta vaid mingi periood ja siis pöörduda endise toitumisviisi juurde tagasi ja loota, et kõik on jätkuvalt hästi. Tuleb arvestada, et see peab olema elustiil, sest ainuüksi kolme päevaga muutub kõik endiseks.

USA-s koostati kaks kaarti, kus üks neist näitas osariigiti ülekaaluliste inimeste hulka ja teine osariigiti antibiootikumiretseptide väljakirjutamiste hulka. Tulemus oli selline, et need kaardid kattusid…

Kõigele lisaks ei tohiks unustada lihas leiduvate antibiootikumide hulka – loomadele ja lindudele söödetakse suurel hulgal sisse erinevaid antibiootikume ja seda liha süües, sööme endile sisse just need loomadele-lindudele manustatud antibiootikumid.

Suhkrust rääkides

Teil tuleb arvestada, et süsivesikud töödeldakse organismis suhkruks ja sissesöödavas toidus on palju varjatud suhkruid. Näiteks, kui plaanite hakata gluteenivabalt toituma, siis näiteks keskmises gluteenivabas pastas sisaldub 43 grammi süsivesikuid portsjoni kohta, mis teeb 8 teelusikatäit suhkrut 60 grammi pasta kohta!

Foto: What Can I Eat
Foto: What Can I Eat

Ülekaalulistel inimestel on probleem veresuhkruga, neil kipub olema insuliiniresistentsus või kalduvad nad diabeedile  ja viimsel kui ühel neist on probleeme pärmiga. Samuti on proovide tulemustest selgunud, et enamikul neist on candida bakteri (pärmisarnane parasiitlik seen, mis võib vahel tekitada kandidoosi. Oportunistlik bakter, on ohuks, kus iganes tervete bakterite hulk kahaneb) üleküllus.

Neile inimestele määrati gluteeni ja suhkruvaba dieet rikkalike probiootikumidega: 50 miljonit 6 nädalat jutti, 10 nädalat vahet ja siis 6 nädalat 100 miljonit. Nii sai kõhu korda ka kuuekümnendates mees, kelle sõnul on tal kogu elu olnud kõhulahtisus…

Intervjuust Dave Asprey´ga:

Toortoitujad, paleotoitujad ja paljud teisedki teavad, et kookosõli teeb imesid – ta on hea nii soolestikule, ajule, juustele kui ka nahale.

biona-kookosrasv1

  • Keskmise ahelaga triglütseriididkookosõli sisaldab neid ohtralt, aga effekti saamiseks tuleks seda süüa 18tl päevas – , paneb ketoonid veres liikuma, nii et kilpnäärmerakud saavad piisavalt energiat (mis jääb neil saamata suhkru ainevahetuse rikutuse tõttu mitokondrites), et lülituda taas tööle.
  • Kookosõli sisaldab laurüül- ja kaprüülhapet, mis on organismile äärmiselt kasulikud ja toovad toitude maitsed paremini esile. Ghee on soolestikule kasulik, kaitseb soolt.

Kõrge valgusisaldusega dieedid põhjustavad põletikke, eelkõige sooltes, see on seotud sellega, mis juhtub organismis kui ta lõhustab liigseid valke. Ja sooltes moodustub ammoonium, mida on raske detoksifitseerida, lisaks põhjustab see põletikku ja mõttehägusust.

Foto: Way To Wellness
Foto: Way To Wellness

Polüfenoolid, mida leidub suurel hulgal kohvis – palju rohkem kui veinis või šokolaadis – toidavad soolestikus bacteroidetes tüüpi baktereid. Kuna seni pole võimalik osta bacteroidetes probiootilist toidulisandit, siis kuidas veel saada neid oma soolestikku, kui mitte süües värvilisi köögivilju, juues kohvi ja süües šokolaadi? Paraku ei räägita sellest, et neid (kohvi, vein, šokolaad) ei tohiks tarbida suurtes kogustes, näiteks süüa šokolaadi päevad läbi, sest ka see on halb. See tõstab dopamiini taseme kõrgele ja varsti kukub see alla ning siis hakkabki dopamiini tase üles-alla hüplema ning tekib jojo efekt. Kui räägime sooletervisest, siis on parajaks koguseks väikese tüki šokolaadi söömine. Pealegi on mõned inimesed tundlikud oksalaatidele, mida leidub suurel hulgal just šokolaadis ja see ei pruugi olla sulle sobilik.

Kohvist rääkides, siis on olemas hulk inimesi, kellel on üks geneetiline maksaensüümi teisend, SNP. Kui nemad aga joovad õhtusöögi kõrvale veidi kohvi, või söövad killukese šokolaadi, on neile garanteeritud see, et nad ei saa öösel magada. Kõigele lisaks esineb neil südame puperdamine, vererõhk on laes jne.

firmicutes-vs-bacteroidetes-hpBacteroidetes tüüpi bakterid on näiteks bifidus bakterid, mis on väga haprad. Nad hävitatakse sooltes väga kergelt. See on aga bakter, mida peaks esimesel võimalusel oma soolestikku tagasi saama. Aga bacteroidetes on üks neist bakterite tüüpidest mida sa vajad rohkem, sest kui sul on liiga palju teist tüüpi baktereid nagu firmicutes, siis oled endale saanud need bakterid, millega inimesed võtavad kaalus juurde ja isegi rasvuvad – just korpulentsete inimeste sooltes on enamuses firmicutes bakterid. Kui neid baktereid on organismi kogunenud nii palju, kus inimesed jõuavad punkti, kus nad sisuliselt ei söögi enam midagi, aga sellest hoolimata ei võta kaalust alla – põhjuseks on bakterite tasakaalutus sooltes. Neil lihtsalt pole piisavalt bacteroidetes tüüpi baktereid.

Soolebakterite jaoks ja mitte ainult limaskesta paranemiseks ja kaitsemiseks, on väga oluline butüür- ehk võihape, mida leidub ohtralt võis ja ghees – on samuti oivaline heade bakterite jaoks. Võihape on bakteritele kütuseallikaks, andes neile energiat nii nagu meilegi.

Valgurikas dieet kipub tekitama põletikke, eriti soolestikus, kuna on seotud rohke valgu lõhustamisega. Valgu lõhustamisel tekib ammoonium. Düsbioosist tekkiv ammooniumi on väga raske detoksifeerida ja see põhjustab põletikku ja tekitab mõttehägusust.

Kui valku süüa, tuleks süüa kõrge kvaliteedi ja kõrge imenduvusega valku. Linnu-või loomaluudest tehtud puljong on parim kõrgekvaliteedilise hüdrolüüsitud valgu allikaks ning see ei nõua sama taseme seedimist kui fileetükk või muna.

Intervjuust Dave Asprey´ga

Soovid meid toetada, vali endale sobiv pangalink ning kasuta rekvisiite: Hingepeegel OÜ a/a EE212200221058508715 (Swedpank) või EE247700771001908595 (LHV) ja selgitusse kirjuta: “Hingepeegli toetuseks” ning millisest rubriigist on sinule enim kasu olnud”. Iga kolme kuu tagant loosime oma toetajate vahel tänutäheks välja väikesed kingitused. Tulgu iga sinu annetatud summa sulle vähemalt 10x tagasi!



lhv seb swed nordea

 

Soovid Hingepeegli tegevust TOETADA?
IGA KOLME KUU TAGANT: 31. märts, 30. juuni, 30. september ja 31. detsember, LOOSIME oma toetajate vahel tänutäheks välja suuremad ja väiksemad meened.
Tulgu iga sinu poolt jagatud energiapanus sulle vähemalt 10x tagasi, sest sellised on külgetõmbeseaduse reeglid.

Seda saad teha siin ja võtab vaid hetke. Täname!

1 kommentaar

JÄTA OMA VASTUS

Palun lisa oma kommentaar
Palun sisesta oma nimi