Sõnumid 14.-20. detsembriks

0
12353
Tagasi
Järgmine

Tunne seadusi

Foto: Pixabay

Eelmine nädal tõin välja mõned tavainimesele igapäevaelus olulised seadused ja punktid, millele tasub tähelepanu pöörata, et oskaks oma õiguste eest seista ja üldse teaks, mis need konkreetselt on. Seekord aga võtan ette teema, millega paljud käivad väga kergekäeliselt ümber ja võivad nii omale kujuteldamatult suure jama kaela tõmmata. Nimelt isikuandmed ja nende töötlemine.

Andmekaitse Inspektsiooni (AKI) kodulehel küsimuste-vastuste alajaotuses on palju kasulikku infot leida.

Näiteks küsimuse “Mida teha seaduserikkumist või huligaansust näitava foto või videoga?” all:

Oluline on teada, et avalik häbipost on keelatud. “Reaalsuses vahet ei ole, kas omate enda tehtud pilti või videot kellegi rikkumise kohta või olete selle saanud sõbralt. Igasuguste huligaansuste avaldamisel võite panna teise inimese asjatult häbiposti ja olukord võib pöörduda Teie enda vastu. Eesti seadusandlus ei luba panna inimesi häbiposti ega teha seeläbi „omakohust“. Karistuste määramine on õiguskaitseasutuste pädevuses. Seepärast ei ole lubatud ilma ametliku otsuseta kedagi sotsiaalmeedias seaduserikkujana esitleda.”

Kuidas käituda ja mida mis puhul teha, on antud lehel pikemalt kirjutatud, ei hakka seda siia ümber kopeerima. Samuti on toodud välja vastus küsimusele, mis ilmselt paljudel pähe kerkib – “Kui ma soovin avalikkusele teada anda mingist probleemist koos isikuandmetega – miks ajakirjandus seda tohib teha, kuid mina mitte?”

Või siis korteriühistuid puudutav punkt, mida tänini paljudes kohtades rikutakse: Kas korteriühistu võib arve juures näidata võlgnevusi ja võlglasi? Jah, kui arve edastatakse kas e-mailile või korteri omaniku postkasti. Trepikoja teadetetahvlil võlgnevusi näidata ei või.

Kliendisuhete alajaotuses on küsimus “Kuidas välistada uudiskirja pakkudes kontaktandmete pahatahtlik kasutamine?” ehk teemal, kui sulle pakutakse liituda mõne uudiskirjaga ja pead oma meiliaadressi sisse toksima. Keegi teine kes su aadressi teab, võib sinu aadressi sinna toksida – ja sul pole aimugi, miks mingid uudiskirjad sinu postkasti ummistama hakkavad. AKI kommenteerib, et “Kontrollmehhanismita lahendus ei vasta isikuandmete kaitse üldmääruse lõimitud andmekaitse põhimõttele” ehk kõik firmad, kelle uudiskirjaga saab liituda lihtsalt meiliaadressi sisestades, ilma et sellele aadressile saadetaks kontrollmeil, on need, kes kasutavad seda mittevastavat lahendust.

Küsimuse all “Millist otseturustust saab teha õigustatud huvi alusel?” on nii mõndagi olulist, mida tasub teada: Eraisikutele tohib reklaami saata ainult eelneva nõusoleku või varasema kliendisuhte olemasolul. Lisaks, reklaamitegija peab igakordselt kaaluma ja põhjendama, kas konkreetsel juhul kaalub reklaami saatja õigustatud huvi üles inimese õiguse eraelule. Kui viidata õigustatud huvile, tuleb seda reklaami saajale põhjendada. Ja – inimesel on alati õigus keelata oma andmete kasutamine otseturustuseks ning reklaami saatja peab sellest informeerima.

Teisisõnu, kui sulle posti või telefoni teel püütakse müüa olgu siis ajakirjanduse tellimust, raamatut või kindlustust, peab see pöörduja andma ka teada, et sul on õigus keelata oma andmete kasutamine otseturustuseks. Lisaks peab ta põhjendama, mil moel kaalub firmapoolne õigustatud huvi (milline?) üle sinu õiguse eraelule. Tarbijakaitseseaduse §14 “Ebaausa kauplemisvõtte kasutamise keeld” sätestab, et kauba või teenuse pakkumine peab olema kavandatud ja teostatud nii, et tarbijale oleks selge pakkumise äriline eesmärk. Nii et võid aga ilusa jutu peale, kui räägitakse tootega tutvumisest, võimalusest ja millest iganes – peale müügi – küsida otse, mis on selle pöördumise äriline eesmärk. Kui sa pead millegi eest maksma, on tegu müügiga ja see müüja peab selle ka välja ütlema, vastasel juhul on tegu ebaausa kauplemisvõttega, millest on õigus Tarbijakaitseametit teavitada.

Telefoni – ja koduukselepingute teemal on väga kasulik lugeda seda materjali, mis paraku on puhverdatud kujul ja kohati kattuva tekstiga saadav. Koduukselepingu tüüpjuhtum – teile tullakse tutvustama, ainult tutvustama, tolmuimejat (multikeetjat vms) ja peale esitlust hakkab pihta agar toote müük.

Samuti soovitan lugeda artiklit telefonimüügi kohta, kus on kirjas müügikõnede, kodukülastuste, agressiivse müügi kohta nii mõndagi, mida tasub teada. Hea on see artikkel oma veebilehitseja järjehoidjatesse lisada alajaotusse, kus see sulle kergelt leitav oleks igasuguste juriidiliste ja tavainimest puudutavate teadmiste ühte kohta kogumiseks.

Samuti tasub teada sugupuu vastu huvi tundjatel seda, et sugupuu koostamisel ja andmete näiteks geni.com-i lisamisel tuleb isikuandmete avalikustamiseks küsida isikult endalt selleks isikuandmete kaitse üldmääruse artikkel 6 kohane nõusolek. Lisaks on soovitatav läbi lugeda AKI juhend isikuandmete töötlemine suguvõsa uurimiseks.

Kahjuks on ka argiseks muutunud teema meie vara kaitsest ja sellel silma peal hoidmisest, et hoida ära kahju tekkimist või suuta kindlaks teha, kes, kuna, kus ja mida. Tasub lugeda kaamerate elamualal kasutamisest, et vältida olukorda, kus kaitstes oma vara, mõistetakse sind süüdi, kuna filmisid kurikaela tegevust viisil, mis on seadusega vastuolus.


Nüüd sai kokku plaanitust pikem ülevaade seadustest ja punktidest, mida iga tavainimene peaks teadma, et hoida ära enda ja oma lähedaste seadusega pahuksisse minemist ja osata kaitsta oma õigusi. Nagu öeldakse, parem karta, kui kahetseda, seega loodan, et said siit enda või lähedaste jaoks palju olulist infot või siis vähemalt teadmisi selle kohta, mis seadused on olemas ja kust mida mis puhul otsida.

Aga nüüd siis selle nädala inglisõnumite juurde. Vaatame koos, millised sõnumid tõid inglid endaga kaasa sellesse nädalasse. Seekordsed sõnumid jaotuvad juba tavapäraselt sünnikuupäevade järgi:

• 1-5 kuupäev
• 6-10 kuupäev
• 11-15 kuupäev
• 16-20 kuupäev
• 21-25 kuupäev
• 26-31 kuupäev

Kindlasti ära unusta lugeda ka lõpusõnumit, sest ka seal on sulle väikene lisasõnum.
Postituse edasi lugemiseks vali rippmenüüst endale sobiv sünnikuupäeva vahemik, või kliki nupukesele: “Loe seda edasi” ja vaata, millised sõnumid inglid sulle seekord endaga kaasa tõid.

Tagasi
Järgmine

Energiavahetus

Foto: Somananda

Kui sinu arvates on Hingepeeglis ilmuv info vajalik ja oluline ning oled sellest ka ise kasu saanud, võid soovi korral Hingepeegli tegevust TOETADA.

Nagu meil on juba traditsiooniks kujunenud, siis IGA KOLME KUU TAGANT: 31. märts, 30. juuni, 30. september ja 31. detsember, LOOSIME oma toetajate vahel tänutäheks välja suuremad ja väiksemad meened. Tulgu iga sinu poolt jagatud energiapanus sulle vähemalt 10x tagasi, sest sellised on külgetõmbeseaduse reeglid.

Hingepeegel OÜ a/a LHV: EE247700771001908595 või SWEDBANK: EE212200221058508715.

JÄTA OMA VASTUS

Palun lisa oma kommentaar
Palun sisesta oma nimi