Loodusega haiguste vastu

1
10580

Iga-aastane gripihooaeg on kenasti alanud ja viimane aeg on üle vaadata oma külmetuste ja viiruste vastane arsenal.  Unustage ära kõikvõimalikud ohtrate kõrvalnähtudega  gripivaktsiinid ja ja paratsetamoolist üleujutatud “gripiteed”.  Kõik need “abivahendid” on immuunsüsteemile oma kehavõõraste ainetega väga koormavad ning suruvad maha meie organismi enda loomulikud tervenemisprotsessid.

Foto: E-health
Foto: E-health

Hiljutine uuring nentis tõsiasja, et ühe gripitüve vastu vaktsineerimine võib tõsta hoopistükkis riski haigestuda sarnasesse, kuid erineva tüvega viirusesse. Paratsetamool on teada-tuntud maksakahjustaja, lisaks sellele on veelgi õõnestanud vastilmunud teadustööd, mis kinnitavad, et konkreetne ravim suurendab plahvatuslikult väikelaste allergiatesse ning astmasse haigestumise riski.

Siin tasuks meenutada ka seda, et antibiootikumid on viiruste vastu võimetud ning nende kergekäeline manustamine tasub end kurjalt kätte kasuliku soolefloora hävimise ja ravimresistentsete superbakterite tekkimise näol. Samas ei tähenda see veel seda, nagu peaksime käheda kurgu, pakitsevate põskkoobaste, peavalude ja palaviku ilmnedes käed rüpes ootama jääma. On olemas terve hulk looduslikke kehasõbralikke abivahendeid, mis võiks koduses apteegis olemas olla lisaks eeterlikele õlidele.

Mõned abivahendid koduapteeki

Tsink

Tsingirikkad toidud Foto: Health Barley
Tsingirikkad toidud
Foto: Health Barley

Kui inimene haigestub tihti külmetushaigustesse või viirushaigustesse, siis on tal tihtilugu ka tsingipuudus. Erinevad uuringud kinnitavad, et tsink võib lühendada haiguse kestvust ning selle tõsidust. Eriti efektiivne on see, kui võtta tsinki 24 tunni jooksul peale esimeste haigusnähtude ilmnemist. Tsingi manustamisel kestavad reeglina haigusnähud suure tõenäosusega lühemalt kui traditsioonilised seitse päeva ja lastel, kelle menüüs on 5 kuu jooksul olnud piisaval tsinki, haigestuvad tunduvalt harvem  külmetushaigustesse.

Ma ei soovita kohe apteeki tsingi järgi tormata, vaid esmalt otsida abi loodusest leiduvate tsingiallikatest ning neid tasub hoida alati oma menüüs. Parimad looduslikud tsingiallikad on kaunviljad (oad-läätsed-kikerherned), toorkakao, päevalille-, seesami- ja kõrvitsaseemned, looma- ja linnuliha ning mereannid (austrid, krevetid, vähid).

Proteolüütilised ensüümid

Foto: Flat Belly Is Not  A Miracle
Foto: Flat Belly Is Not A Miracle

Kui inimene jääb haigeks, siis reeglina käivad käsikäes sellega ka ebameeldivad nähud nagu nohune nina ja valulik kurk, need ei ole põhjustatud viiruse enese poolt, vaid on meie keha immuunvastusega kaasnevad sümptomid. Proteolüütilistel ensüümidel on lisaks põletikuvastaste omaduste veel võime toetada immuunsüsteemi ja võidelda viirustega.

Meie pankreas toodab pidevalt ensüüme, seedimise kõrval kasutab keha neid veel: armkoe lahustamiseks, immuunsüsteemi tugevdamiseks, keha mürkainetest puhastamiseks ja patogeenide valgulise kihi lammutamiseks. Kahjuks väheneb ensüümide tootmine paljudel inimestel juba nende kolmekümnendates, seega oleks ensüümirikaste toitude söömine nagu ananass, papaia ja teised värsked, töötlemata puu- ja juurviljad; leotatud pähklid-seemned ning vajadusel ensüümilisandite võtmine igati omal kohal.

Küüslauk

Küüslaugu kasutusestEi saa me ümber ega üle ka küüslaugust ja eestlaste jaoks on küüslauk kõige tavalisem rahvameditsiini allikas, millest ameeriklased aru ei saa. Siin on kõigile teada tõde, et küüslauk on supertoit, mille heade omaduste üles lugemiseks tuleb pikalt aega võtta. Lisaks bakterite, seente, parasiitide ja viiruste vastasele toimele on küüslauk ka võimas loodulik antibiootikum ja seda ilma vähimagi kõrvalnähuta. Teaduslikud uuringud kinnitavad, et platseeboga võrreldes hoiab igapäevane doos värsket küüslauku viirused kaugel ja keha terve. Kui sa ei taha, et sinu hingeõhk “haiseks” küüslaugu järgi, siis keera põske pistetav küüslauguküüs enne rohelise lehe (lehtkapsas, spinat, lehtpeet vms) sisse. Lehtedes olev rohke klorofüll ei lase küüslaugulõhnal domineerida ja sina saad oma päevase terviselaksu kätte ilma paljude jaoks ebameeldiva lõhnaga.

Mina ise seevastu olen oma perega suur küüslaugusõber, meil kehtib moto – küüslauk peab olema, sibul võib olla. Meie kandis elav küüslaugukasvataja ütles, et eemale ei tohiks hoida neist inimestest, kes lõhnavad küüslaugu järgi, vaid neist, kes selle järgi ei lõhna. Kui nii võtta, siis täiesti loogiline ju – ohtlikud sinu tervisele on need inimesed, kes küüslauku ei tarvita, mitte need, kes seda igapäevaselt teevad.

C-vitamiin

C-vitamiinirikkad toidud Foto: Simply Nutricising
C-vitamiinirikkad toidud
Foto: Simply Nutricising

C-vitamiin on ammu tuntud suurepärane viiruste- ja külmetushaiguste vastane loodusravim, mis lühendab tõve kestvust ja kergendab selle kulgu. Mina ise võtan C-vitamiini külmetushaiguste nähtude ilmnemisel kohe 2000 mg korraga sisse ja siis päeva jooksul veel vähemalt 1000 mg. Näiteks tunnen end hommikul tõbisena, võtan sisse 2000 mg C-vitamiini, lõunal veel 1000 ning õhtul veel 1000mg. Järgmisel kahel päeval võtan päevas veel 2000 mg ja siis edasi kaks päeva a´1000 mg. Üldiselt võin öelda, et olen nö haige üsna harva – kui jään, siis põhjalikult ja kaks nädalat korraga. Viimane selline haiguspuhang oli ca 10 a tagasi. Eks selliseid väiksemaid tõuse-mõõnu, mis stressist tingitud, on olnud küll, või hääl kähe ja kurk kare, aga ka siin aitab suurepäraselt  C-vitamiin. See on tõhus abiline tugeva füüsilise stressi langetamisel ning erinevad uuringud on kinnitanud, et C-vitamiin võib vähendada tippsportlaste haigestumist viirustesse kuni poole võrra isegi äärmuslike  treeningute korral. Kust loodusest saab C-vitamiini? Kõige C-vitamiinirikkamad allikad on näiteks paprikad, kiivid, kõik tsitruselised, maasikad, brokkoli, granaatõun. Kui hoiad igapäevaselt mõne neist viljadest värskena oma menüüs, ka siis oled tunduvalt tervem.

D-vitamiin

Tuvi päikest nautimas, foto:sonomachristianhome.comD-vitamiinist oleme siis pikalt kirjutanud ka varem. Paraku räägitakse rohkem meditsiinis D-vitamiini positiivsest mõjust luudele, siis tasuks meelde tuletada ka seda, et D- vitamiin mängib üliolulist rolli meie kaasasündinud immuunsüsteemis. Nagu me teame, siis kõige puhtam D-vitamiin saadakse päikesest, seega nüüd kui ilmad ilusaks lähevad ja päike välja tuleb, andkem oma nahale seda, mida ta hetkel kõige rohkem vajab – päikest ja D-vitamiini.  Inimesed, kellel on organismis kõrgema D-vitamiini tase, haigestuvad harvemini külmetus- ja viirushaigustesse, samuti on D-vitamiinil tähtis roll autoimmuunsete protsesside korrastamisel. Talvise vähese päikesevalgusega Eestis tasuks oma organismi rõõmustada kvaliteetse õli baasil tehtud D-vitamiini lisandiga.  Viimastel aastatel on perearstid, mitte küll kõik, kurtunud, et eestlastel on D-vitamiini väga vähe ja selle vaegus järjest rohkem süveneb. D-vitamiini tase veres on normis siis, kui seda on 50-250 pmol/l kohta ja D-vitamiini defitsiidiks loetakse siis, kui veres on näit alla 25 pmol/l, ebapiisav 25-50 pmol/l ja normaalne 50-250 pmol/l.

Roheline tee

Roheline teeKui paljud joovad hommikuti kohvi asemel rohelist teed? Kui ei taha seda hommikul teha, siis mõne kohvipausi tööl võiksid küll selle vastu ringi vahetada, sest roheline tee on teada-tuntud oma rikkalike antioksüdantide ja fütotoitainete poolest, millel on lisaks veel ka viirustevastane toime. Uuringutest selgub, et 1-5 tassi rohelise tee joomine päevas võib grippi haigestumist ennetada, seda eriti laste puhul. Ma ei tea, kas lastele seda nii palju pakuks, aga tassi võiksid küll juua. Isegi meie viieaastane käib rõõmsalt minu juurest rohelist teed limpsimas, eriline lemmik on see talle siis, kui olen lisanud teele külmutatud maasikaid või teisi marju.  NB! Tehtud uuringud baseeruvad just naturaalse tee ja mitte suhkrurikka kaubandustest leiduva rohelise jäätee joogile! Viimane unustage täiesti ära, just oma tervise huvides.

Leedripuu marjad ja jõhvikad

Must leeder Foto: Australian Gardener
Must leeder
Foto: Australian Gardener

Marjad sisaldavad ohtralt immuunsust stimuleerivaid antioksüdante, millel on ka põletiku- ja viirustevastased omadused. Haiguste perioodil läbi viidud katses selgus, et leedripuumarjade ekstraktist tehtud siirupit manustanud patsiendid paranesid gripisümptomitest keskmiselt neli päeva varem kui platseebot saanud haiged. Ka on end praktikas võimsalt tõestanud imesegu, mis on kokku segatud jõhvikatest, meest, küüslaugust ja aaloest. Seda segu hoitakse külmkapis ning selle tarvitamine viirusteperioodil on aidanud tervena püsida ka siis, kui kõik teised ümberringi juba haigestunud on. Väga maitsev ja kosutav köha ning haiguse ajal on musta leedri tee.

Probiootikumid

Hapendatud köögiviljad Foto: Go Yachats
Hapendatud köögiviljad
Foto: Go Yachats

Soolesõbralikud piimhappebakterid aitavad meie sooleflooral tasakaalus püsida ning kindlustavad meile tugeva immuunsuse, kuid mitte ainult. Probiootikumid ei lase kehal põletikele nii altid olla ja tänu sellele vähendavad ka haigusesümptomeid. Tehti katse, kus samas korteris elavatele osadele tudengitele anti viirusperioodil piimhappebaktereid ja teistele platseebot. Selle katse käigus selgus, et probiootikume tarbivatel noortel läks viirus kiiremini üle ja ka sümptomid väljendusid kergemalt kui platseebot tarbivatel kaaslastel. Veel ühes teises uuringus, 10 kliinilist katset hõlmanud uuringus leiti, et probiootikumid võivad aidata ära hoida ülemiste hingamisteede nakkusi.

Parimad probiootikumid leiad hapendatud toodetest, nagu hapukapsad, -kurgid, hapupiim, keefir, kodukootud hapendatud (fermenteeritud) aedviljad ja küüslauk ja naturaalne maitsestamata jogurt, millesse ei ole lisatud tärklist ega muid abiaineid. Kõige puhtama maitsestamata jogurti saad siis, kui selle ise toorpiimast teed. Kui aga valid ikkagi probiootikumid apteegist, siis peaks silmas pidama seda, et need sisaldaksid vähemalt paari erinevat piimhappebakteri tüve ning bakterite kogus peaks olema vähemalt miljard bakterit grammis päeva kohta ehk 10E9 cfu/g/p.

Ženšenn

Panax žen-šen Foto: Radiation Remedies
Panax žen-šen
Foto: Radiation Remedies

Ženšenn on tugevalt immuunsust aktiviseeriva toimega taimejuurekene ning see aitab vähendada nii viirustesse haigestumist kui ka sümptomite kestvust ja nende tõsidust. Ženšenni peetakse üldiselt sobivamaks just kesk- ja vanemaealistele inimestele. Kuna sel taimel on ka tugev östrogeenne mõju, siis peaksid selle tarvitamisega olema ettevaatlikud naised, kellel on esinenud östrogeenbaasil kasvajaid või fibroide.

Neid looduslikke vahendeid on veel ja veel: kõigile teada-tuntud ingver, kolloidhõbe, mesi, taruvaik, õietolm jne.

Püsige terved!

Allikad: AJCN, Health Impact News Daily, Cochrane Summaries

1 kommentaar

JÄTA OMA VASTUS

Please enter your comment!
Please enter your name here