Kõrvitsaseemnete 12 kasulikku omadust

1
27752

Eesti kliimas hästi kasvava kõrvitsa seemned on meie happelise toitumise (mis viib pahatihti halbade haiguste tekkimiseni nagu vähk) maailmas mõnusalt aluselised seemned.

kõrvitsaseemnedFoto: Fiesta Farms
kõrvitsaseemned
Foto: Fiesta Farms

Kas teadsid? Ajalugu ja huvitavaid fakte

  • Kõrvitsaseemned avastati arheoloogide poolt Mehhiko koobastest, mille vanuseks loetakse ca 7000 aastat eKr.
  • Põhja-Ameerika hõimud olid esimesed, kes said nende seemnete võlusid avastada. Kõrvitsad ja nende seemned olid  Põliste Ameerika Indiaanlaste toidulaual ja ravis tähtsal kohal.
  • Mehhikos kutsutakse kõrvitsaseemneid pepitadeks, mis on Mehhiko köögi kaubamärgiks.
  • Vanas Kreekas olid kõrvitsaseemned samuti väga populaarsed.
  • Toiteväärtus kõrvitsaseemnetes aja jooksul mitte ei vähene vaid hoopis suureneb. Massachusetts Experimental Stationi uuringule vastavalt üle 5 kuu vanustel kõrvitsaseemnetel tõusis proteiinisisaldus märgatavalt.
  • Kõrvitsaseemned on kõrge kalorisisaldusega – 559 cal/100g

Tervislikud kasutegurid

Foto: finecooks.com
Foto: finecooks.com

Kõrvitsaseemned:

  • Sisaldavad rohkelt mineraale, sealhulgas fosforit, magneesiumit, rauda ja vaske.
  • Sisaldavad fütosteroole. Ühendeid, mis vähendavad LDL-kolesterooli.
  • Sisaldavad L-trüptofaani, mis tagab hea une ja vähendab depressiooni. Trüpofaan muudetakse serotoniiniks ja niatsiiniks. Serotoniin on samuti väga kasulik hea une tagamisel.
  • Sisaldavad ka palju tsinki, mis on looduslik kaitse osteoporoosi vastu. Liiga vähest tsingi tarbimist seostatakse otseselt osteoporoosi tekkega.
  • On head E-vitamiini allikad. Sisaldavad umbes 35,10mg tokoferooli 100g kohta.
  • On kõige aluselisemad seemned.
  • On ideaalne B grupi vitamiini allikas (tiamiin, riboflaviin, niatsiin, pantoteenhape, vitamiin B-6 (püridoksiin) ja folaadid).
  • Sisaldab kvaliteetset proteiini (100 g seemnetes 30 g).
  • Takistavad neerukivide moodustumist.
  • Vähendavad artriidist tulenevat põletikuriski ilma kõrvalnähtudeta.
  • Kasutatakse mitmetes kultuurides  paelusside ja teiste parasiitide loodusliku ravina.
  • On kasulikud ka eesnäärme tervisele! Kõrvitsaseemnetes leiduv õli leevendab suurenenud eesnäärme tõttu raskendatud urineerimist.

Kõvitsaseemnetest maius

Maius kõrvitsaseemnetest
Maius kõrvitsaseemnetest

Enamus inimesi armastab magusat, kes rohkem – kes vähem. Aga et siinkohal kõrvitsaseemnetest ka midagi huvitavat teha, siis annan ühe vahva retsepti, kuidas seemnetest maius teha. Kes tahavad, võivad mee asendada suhkruga, aga siinkohal peavad siis ise katsetama, mismoodi maius välja tuleb. Garantiisid andma ei hakka. Kuna see maius koosneb ainult kahest koostisosast, siis peaksid sellega hakkama saama kõik. Need kaks koostisosa on mesi ja kõrvitsaseemned.

Maitsva tulemuse saavutatate siis, kui kasutate värskeid kõrvitsaseemneid. Eriti ettevaatlik tuleb olla rääsunud seemnetega, need visake minema, sest kui neid kasutate, on kogu hea kraam raisus. No ja muidugi ei saa üle ega ümber meest, sest meest oleneb maiuse maitse. Nagu teada, siis meel on palju erinevaid maitseid ja see kõik sõltub sellest, millistelt taimedelt parasjagu mesilased oma korje on teinud. Seega mesi valige samuti vastavalt oma maitse-eelistusele. Kui teil on erinevat mett käepärast, siis kõige lihtsam on proovida neid koos kõrvitsaseemnetega ning leida endale hetkel kõige sobivam, mida võiks maiuse tegemisel kasutada. Maiuse jaoks läheb vaja:

  • 3/4 tassi mett (175 ml)
  • 1 3/4 tassi röstitud ja soolatud kõrvitsaseemneid (425 ml)

Kes leiab, et mee kasutamine on siin raiskamine, sest mesi tuleb tõesti korralikult kuumutada, kasutage suhkrut. Aga kuna meie suhkrut ei tarbi, siis leian, et mesi on siinkohal õigem kasutada ka siis, kui ta kaotab oma toiteväärtuse. Selle maiuse juures ei ajagi me toiteväärtust taga vaid tahame anda lastele tervislikuma tõsiselt magusa magusaampsu.

Võtta ümar lahtikäiv 22 cm ümar koogivorm ning määrida selle põhi ning küljed kookosõli või mõne teise taimeõliga. Asetada kõrvale. Valada mesi paksupõhjalisse pisikesse potti ning ajada see tasasel tulel keema pidevalt segades. Kui mesi on keema läinud, jätta see mõneks ajaks omapead ja torgata sisse suhkrutermomeeter ja oodata kuni termomeetri näit tõuseb 143,3 C  (290F) peale, siis saadakse pehme krõmpsuv maius. Kui aga tahta kõva maiust, siis oodata kuni termomeetri näit tõuseb 148,8 C (300 F) peale. Nüüd valada kiiresti sisse kõrvitsaseemned, segada läbi ning valada saadud segu kiirelt ettevalmistatud lahtikäivasse vormi, patsutada kiirelt tasaseks ja asetada kõrvale ca ´40 minutiks, et segu kõvastuks. Viimaks eemaldada vormi küljed ja eemaldada maius vormi põhja küljest. Sellega tuleb ettevaatlik olla, sest alguses ei taha ta sealt mitte üks raas lahti tulla, aga kui tuleb, siis imekähku ja võib mööda kööki laiali lennata. Lõigata maius soovitud suurustega tükkideks ning hoiustada õhukindlalt suletud anumas küpsetuspaberite vahel

Allikas

1 kommentaar

JÄTA OMA VASTUS

Please enter your comment!
Please enter your name here