Kas inimeste maitsepungad on “mõrvatud”?

0
4828

Paar päeva tagasi tekkis mul tõsine küsimus, kas inimeste  maitsepungad on “mõrvatud” või üritatakse seda kõigest hingest teha? Sa küsid, et millest ma jahun? Kohe saad teada!

Olen juba pikka aega tähele pannud, et paljud kaubanduses olevad tooted on üle külvatud meeletu koguse soola või suhkruga. Milleks seda vaja on? Mõlemad ained tapavad ära toote tegeliku maitse, või siis üritatakse nende abil varjata ülekäivat sünteetiliste ainete (loe: erinevad E-d, maitsetugevdajad jms jama) maitset. Näiteks, kas on normaalne, et 100 g tootes on 14-18 g suhkrut (Tere erinevad kohupiimapastad).

Nüüd soolamise juurde

Foto: Image Arcade
Foto: Image Arcade

Üldiselt ma ei osta ega tarbi poolfabrikaate ja paar päeva tagasi olin sunnitud tarbima Rakvere õllesigarit (120 g pakk). Tule taevas appi, seda pole ju võimalik süüa, soolakogus on üle mõistuse. Tunne on selline nagu oleksin suhu pistnud korraga teelusikatäie soola. Aga seda ei maksa imestada, sest tooteinfo paljastab, et selles ongi 100 g kohta 4 g soola! See ei ole mõeldav, sest kui inimese normaalseks ööpäevaseks  soolavajaduseks loetakse 4-5 g, siis see on pöörane kogus ühes tootes.

Ok, mina, kes ma teen 95% kogu toidu ise alustades nullist värsketest toorainetest, saan oma soolatarbimist reguleerida, aga inimesed, kes elavadki poolfabrikaatide peal, siis nende päevane tarbitav soolakogus on kolossaalne.

Soolas leiduv naatrium

Paraku keedusool/lauasool/peensool koosneb 40% naatriumist ja 60% kloorist. Naatriumit on inimorganismile kindlasti vaja ja seda välja jätta ei tohi, kuid probleem on selles, et reeglina saadakse seda soovituslikust oluliselt rohkem.
Soola kahjulik toime tulebki naatriumi liigtarbimisest, mis võib tõsta vererõhku ja suurendada südamehaiguste riski.

Ülekaal, liigne alkoholitarbimine, diabeet ja stress suurendavad soola vererõhku tõstvat toimet veelgi, sest need halvendavad neerude võimet soola filtreerida. Kõrgvererõhutõve tüsistusteks on aga südamepuudulikkus, südame isheemiatõbi ja nägemise halvenemine, suureneb infarkti ja insuldi tekke risk. Lisaks võib liigne soolatarbimine viia luude hõrenemiseni (osteoporoosini), soodustada kehakaalukasvu, kahjustada mao limaskesta ja põhjustada neerukivisid.

Miks soolatarbimine on suurenenud?

Paljude inimeste soola tarbimine on suurenenud ilmselt seetõttu, et nad suitsetavad, tarbivad rohkem alkoholi, joovad palju kohvi või erinevaid karastus-, spordi- ja/või  energiajooke. Kõik need tapavad aga maitsemeeli ning teatud maitsepungad keelel saavad kahjustatud ning, et neid maitseid uuesti tunda, tulebki suurendada tarbitava aine kogust.

Palju tarbid sina ööpäevas soola?

Foto: Discovery News
Foto: Discovery News

Oled sa üldse mõelnud, kui palju soola sa kuus tarbid, kas üksi või terve pere peale ja millist soola sa tarbid? Meie tarbime kas naturaalset kivisoola/jämesoola või himaalaja roosat soola, kuna nüüd ei ole enam ammu saada seda minu jaoks õiget meresoola, siis selle olen oma menüüst välja lülitanud. Praegu kaubanduses leiduvad meresoolad on ka “rikastatud” ja need mulle ei sobi. Ka lauasoola/peensoola pole kasutanud enam aastaid ja ei kavatse seda ka tegema hakata. Nelja inimesega tarvitame kuus umbes 0,5 kg kanti soola.
Juba lapsepõlves täheldasin, et külastades ühte või teist sõpra, siis nende pere soolatarbimine oli erinev, seda võrreldes minu enda perega. Aga üks oli kindel, nad kõik tarvitasid rohkem soola, kui mina harjunud olin ning minu jaoks olid nende pere toidud ülesoolatud ja samas kui need sõbrad meil käisid, siis nemad leidsid, et meie pere toidud olid magedad. Seega riputasid nad alati meie toitudele ohtralt soola juurde. Samas julgen ma öelda, et ka meie tarbime soola kindlasti rohkem, kui seda norm ette näeks. Kui ma saan oma toitude valmistamise juures ise soolakogust reguleerida, siis lapsed ei saa seda teha koolis ega lasteaias. Paraku on sealsed toidud alati kõvasti soolasemad kui kodus. Ma ei väida seda, et soola peaks toidust välistama, kohe kindlasti mitte, soola on meie organismile vaja ja see on eluliselt tähtis. Seega kui organismis on liiga vähe soola, või kui seda on palju, on see igatepidi tervisele kahjulik. Oma tervise kaitsmiseks pead leidma selle õige tasakaalu. Kuidas siis soolatarbimist reguleerida?

Soola tarbimist on võimalik päris mitmel viisil reguleerida ja seda järkjärgult vähendada, sest ega hüppeline vähendamine ei pruugi sulle sobida. Mõnele inimesele sobib ka see variant, lihtsalt sul tuleb leida enda jaoks see õige moodus, mil viisil oma soolatarbimist vähendad.

Loobu pahedest!

Foto: Info Paath Shaala
Foto: Info Paath Shaala

Nagu päris artikli eesotsas  mainisin, siis suureks soola tarbimise kurjajuureks on erinevad pahed, sest need pärsivad maitse- kui ka lõhnapungade tundlikkust ja seetõttu tunduvadki paljud toidud inimesele maitsetud, magedad või lõhnatud. Kui aga jätad erinevad pahed selja taha, siis hakkad järkjärgult jälle “elama” ning sinu maitse- ja lõhnapungad taastuvad ning tunned taas erinevaid maitseid ja lõhnu.

Kui sa ei suuda oma pahedest koheselt loobuda, siis vähenda nende tarbimist järkjärgult, sest paljudele inimestele ei sobi nö “külma kõhuga” lõpetamine ja tekivad tugevad võõrutusnähud. Seega proovi vähendada oma pahedest loobumist järkjärgult ja nii jõuad viimaks ka sihile.

Tee ise oma pere toidud!

Foto: Photographee
Foto: Photographee

Siin ei pea ma silmas seda, et lähed ja soetad kaubandusest kõik poolfabrikaadid ja kodus lased kiirelt ahjus või pannil soojaks. Või valad paar purgisuppi potti, sorts vett ka ja valmis. Sellise teguviisi juures võin sulle garanteerida, et oled oma ööpäevase soolatarbimise ületanud vähemalt kolmekordselt kui mitte rohkem. Selleks, et soolatarbimist vähendada, tuleb sul nullist kõik ise valmistada. Too turult värske liha, juurikad, maitsetaimed, puuviljad jms toorained. Väldi oma toidutegemisel puljongikuubikuid, soolaga maitsestatud maitseaineid ja kindlasti erinevaid ürdi-, küüslaugu-, sibulasoolasid. Kasuta puhtaid värskeid või kuivatatud ürte ja naturaalset kivisoola või himaalaja soola, olgu selleks siis must või roosa. Kindlasti väldi erinevaid lauasoolasid, olgu selleks siis peen-, Pan- vms soolad. Maitsesta toit soolaga valmimise lõppjärgus! Kui lisad soola toiduvalmistamise algstaadiumis, siis vajab toit reeglina rohkem soola, kui maitsestada seda valmimise lõppjärgus. Iva on selles, et sool imendub toiduainetesse ja soolasust on vähem tunda ja kui sa oled harjunud rohkema soolaga, siis kipud soola lisama ka toidu valmimise lõppjärgus, sest sulle tundub, et soola sai liiga vähe. Tegelikult soola on piisav kogus või isegi rohkem, aga valmistamise käigus kaob soola maitse, samas soolas sisalduv naatrium jääb toitu alles. Selle maitset sa aga ei tunne. Kasuta ürte!

Fotot: Winemade EZ
Fotot: Winemade EZ

Toidule annavad väga omapärase ja hea maitse erinevad vürtsid ning maitsetaimed nagu pune, basiilik, koriander, paprika, tšillipipar, petersell, seller, jalapenopipar, till, muskaat, küüslauk, ingver, sidrunhein, mustköömen, köömned, kurkum, karri, loorber, jne. Kõik oleneb sellest, millist maitseelamust sa saada soovid. Kui sa ei ole varem oma toitude valmistamisel kasutanud ühtegi ürti, siis võivad maitsetaimedega valmistatud road tunduda sulle väga võõrad ning sa soovid lisada nende asemel endale turvalist soola, sest see on maitse, millega sa oled tuttav.

Kui sul on kiire elutempo ja ei jõua iga päev vaaritada, siis võta üks päev nädalas, mil kokkad rohkem. Tee sellel päeval (olgu selleks või nädalavahetuse üks päev) mitu erinevat rooga, kasvõi kolm-neli rooga korraga ja jahuta need ning pane portsjonite kaupa sügavkülma. Iga päev saad sügavkülmast välja võtta just sulle sobiva toidu ja nii ei pea sa mitu päeva järjest ühte ning sama rooga tarbima.

Kui sulle aga selline variant ei sobi, siis teiseks variandiks on see, et hakid nädalavahetusel erinevate toidukordade tooraineid ühte sügavkülma kotti kokku ja kui sul vaja midagi teha, siis võtad selle kotikese ja hoiad juba ettevalmistusaja kokku, sest see on sul tehtud. Nüüd jääb üle ainult kokata.

Väldi poolfabrikaate ja valmistoite!

Foto: Katrin Lipp (Bioneer)
Foto: Katrin Lipp (Bioneer)

Kui vähegi võimalik, siis väldi poolfabrikaate ja valmistoite. Ma saan aru, et elutempo on kiire ja toiduvalmistamine nõuab aega. Kui tõesti jõuad koju kell 22 ja hiljem, siis saan aru küll, et sul ei ole aega toitu valmistama hakata ja tahaksid võimalikult kiiresti midagi põske pista. Kui rahakott kannatab, siis mine parem restorani, mitte kiirsöögikohta, sööklasse või kohvikusse, ja telli sealt üks supp või praad kohal tarbimiseks või kaasa. Ka restoranidest on võimalik toitu kaasa tellida. Vähemalt tead, et sealne toit on valmistatud värsketest ja päris toorainetest ning nende soolasisaldus on oluliselt väiksem kui mujal. Kui rahakott aga ei kannata, siis katsu tarbida poolfabrikaate ja valmistoite võimalikult harva. Kui oled sunnitud kasutama suure naatriumi- ja soolasisaldusega kaubanduses või kiirsöögikohtades müüdavaid toite, siis kindlasti söö magusroaks kaaliumirikkaid värskeid puuvilju, salatiks kasuta kaaliumirikkaid värskeid köögivilju.

Hoia ligi pakk pähkleid ja puuvilju

Kui sinu elutempo on kiire ja sa tead, et sul ei ole võimalik alati kellaajaliselt süüa, siis hoia endaga kaasas alati pakk erinevaid pähkleid, mandleid ja puuvilju, need aitavad sul toime tulla seni, kuni saad jälle korralikult süüa.

Piira valmiskastmeid

Piira selliseid tooteid nagu ketšupite, majoneeside, sojakastmete, sinepi, salatikastmete tarbimist. Sest kõik need tooted teevad ka kõige tavalisema köögiviljasalati soolarikkaks allikaks. Salatikastmed saad valmistada ise sidrunist ja õlist või maitsestamata jogurtist, millele lisad näpuotsatäis soola.

Jälgi tarbitava soola kogust!

Foto: Health Tap
Foto: Health Tap

Kindlasti tundub väga kummaline hakata lugema pakenditelt soolakoguseid. Paraku on probleem selles, et igalt pakendilt ei olegi võimalik soolasisaldust teada saada. Kui pakendile on märgitud soolasisaldus grammides või protsentides, on see lihtsalt suurepärane. Lihtsalt pea omal sellekohast märget, palju sa päevas soola tarbid. Mõnel juhul on pakendile märgitud toote naatriumisisaldus, ka see on hea variant, sest sellest saad välja arvutada toote soolasisalduse. Selleks ei ole sul vaja teha muud, kui pakendis olev naatriumisisaldus korrutada 2,5 ja saadki toote soolasisalduse. Näiteks on pakendile märgitud, et 100 g toodet sisaldab 1,4 g naatriumi, siis soolasisalduse arvutamiseks tee nii: 1,4 x 2,5 = 3,5 g ehk selles tootes on 3,5 g soola 100 g kohta. Mida on ilmselgelt liiga palju.

Paraku on meie kaubanduslettidel ka tooteid, milles ei ole soola- ega naatriumisisaldus märgitud. Lihtsalt on märgitud koostisosad ja seal on sees sool, aga kui palju, teab ainuüksi Jumal ning loodetavasti ka tootja. Mis on sinule, kui tarbijale, poolik informatsioon. Viimati proovisin huvi pärast ühte Rannamõisa toodet, milleks oli broilerikintsud metsamarjamarinaadis. Soola on tootes välja toodud kahel korral, aga kogust polnud märgitud. Ilmselt tähendas see seda, et esmalt on liha maitsestatud soolaga ja siis hiljem ka marinaadi. Samas valminud lõpptoode oli nii soolane, et selle söömine oli ilma toidu kõrvale tarbitava veeta praktiliselt võimatu. Selle toote soolasisaldust ei julge isegi spekuleerida, sest võrreldes artikli alguses mainitud õllesigaritega oli see kordades soolasem.

Soovid Hingepeegli tegevust TOETADA?
IGA KOLME KUU TAGANT: 31. märts, 30. juuni, 30. september ja 31. detsember, LOOSIME oma toetajate vahel tänutäheks välja suuremad ja väiksemad meened.
Tulgu iga sinu poolt jagatud energiapanus sulle vähemalt 10x tagasi, sest sellised on külgetõmbeseaduse reeglid.

Seda saad teha siin ja võtab vaid hetke. Täname!

JÄTA OMA VASTUS

Palun lisa oma kommentaar
Palun sisesta oma nimi