Tagasi
Järgmine

Kas sina tunned oma soolasid?

Foto: Serious Eats

Sool on ilmselt igal inimesel kodus olemas ja seda kasutatakse kõige tihedamini just toitude valmistamisel. Ilma soolata maitseksid enamik toite magedalt ning isegi igavalt. Siisk, ei ole kõik soolad võrdsed ja tänapäeval on nii palju erinevaid sooli, mida kasutada. Saadaval on Himaalaja roosa sool, kosher sool, meresool, keldi sool (need ainult mõned üksikud), siis veel kõige tavalisem töödeldud lauasool. Need soolad mitte üksnes ei maitse ja erine oma tekstuurilt, vaid neil on ka suured erinevused mineraalide ja naatriumi sisalduses.

Siin postituses vaatame mõningaid erinevaid soolasid ja nii saad otsese võrdluse nende soolade toitainete erisustest, et aidada sul teha paremaid valikuid. Kuid enne vaatame lähemalt, mis see sool siis üldse on ja miks on see terviseekspertide seas niivõrd vastuoluline koostiosa.

Mis on sool ja kuidas see mõjutab tervist?

Foto: Getty Images

Nagu sa tead, siis sool on kristalliline mineraal, mis koosneb kahest elemendist: naatrium (Na) ja kloor (Cl). Nii naatrium kui kloor on kõigile elusolenditele, sh inimene, äärmiselt hädavajalikud. Sool on inimesele samavõrdselt vajalik kui seda on vesi. Keha vajab soola selleks, et reguleerida kudedes vee hulka, säilitada organismis õige happetasakaal ning võimaldada närviimpulssidel edasi kanduda. Õige kogus soola aitab hoida normaalsena verd, vererõhku ning närvi- ja lihasfunktsioone.

Enamik maailmas kasutatavast soolast saadakse soolakaevandustest või merevee või muude mineraaliderikaste vete aurustamise tulemusel. Soola kasutatakse erinevatel eesmärkidel, millest kõige levinum on toitude maitsestamine. Lisaks kasutatakse soola veel toidu säilitusainena, kuna bakteritel on keeruline soolases keskkonnas paljuneda.

Põhjus, miks suurtes kogustes soola peetakse sageli tervistkahjustavaks on see, et sool võib vereringes vett siduda ning seetõttu tõsta vererõhku. Kuigi erinevad uuringud on viidanud sellele, et ainuüksi soola tarbimise vähendamine võib vererõhku alandada 1-5,4 mm/Hg võrra, ei ole tõendeid selle kohta, et soola tarbimise vähendamine ennetaks südameatakke, insulti või surma.

Meeles tuleb pidada seda, et Läänele omane toitumine on seotud suuresti just töödeldud toidust ja poolfabrikaatidest ning neis toiduainetes on vajaminevast kogusest rohkem soola. Seda puhtalt seetõttu, et tõsta müüdava toidu säilivust. Kui aga sööte peamiselt tervislikke ja töötlemata toite, siis pole vaja muretseda, kui oma toitudele veidi soola lisate.

Postituse edasi lugemiseks kliki nupukesele “Järgmine” või vali rippmenüüst endale sobiv lehekülg.

Tagasi
Järgmine
Eelmine artikkelTaroskoop 12 tähemärgile 4.-5. märtsini
Järgmine artikkelSõnumid 11.-17. märtsiks
Kõik tuleb sinuni siis, kui selleks on õige aeg ja mil oled selleks vaimselt ja füüsiliselt valmis...

JÄTA OMA VASTUS

Palun lisa oma kommentaar
Palun sisesta oma nimi